Fansuri, ArindaFausia (2016) Improving Students’ Writing Achievement In Descriptive Text Using Picture Cards For The Eighth Grades At Smp N 1 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Menulis adalah salah satu ketrampilan bahasa yang harus dipelajari oleh siswa. Dengan menulis, siswa dapat menceritakan ide-ide, perasaan dan pengalaman mereka secara tertulis. Ketika siswa menulis, mereka harus mengetahui banyak kosa kata karena kosa kata sangat dibutuhkan ketika sedang menulis kalimat, sehingga ketika siswa menuliskan ceritanya, mereka bisa menulis dan menggabungkan kalimat mereka ke dalam paragraph yang baik. Berdasarkan hasil Preliminary Study yang telah dilakukan oleh peneliti membuktikan bahwa sebagian besar siswa kelas 8-I di SMP N 1 Batu menemui kesulitan dalam menulis teks deskripsi. Mereka kesulitan dalam menyampaikan ide-ide mereka ke dalam bentuk paragraph tertulis. Berdasarkan permasalahan tersebut, peneliti mengusulkan strategi pembelajaran menulis teks deskripsi menggunakan picture cards sebagai media pembelajaran. Rumusan masalah dari penelitian ini adalah “Bagaimana bisa picture cards meningkatkan kemampuan menulis teks deskriptif untuk kelas 8-I di SMP N 1 Batu tahun ajaran 2015/2016? Penelitian ini menggunakan model penelitian tindakan kelas, peneliti menerapkan picture cards untuk meningkatkan nilai menulis siswa. Penelitian ini dilakukan dalam satu siklus karena nilai siswa telah mencapai kriteria ketuntasan nilai. Pada saat melakukan penelitian, peneliti menggunakan instrumen tes tulis, lembar observasi, panduan wawancara, dan catatan lapangan. Hasil dari penilitian ini menunjukkan bahwa implementasi dari picture cards sebagai instruksional media dalam pengajaran menulis teks deskripsi bisa meningkatkan nilai siswa. Dari kriteria Ketuntasan yang telah ditetapkan oleh peneliti (75) atau setidaknya 75% siswa mencapai ketuntasan minimal, pada studi awal ada 7 (25%) siswa yang mendapatkan nilai sama dengan atau diatas rata-rata. Kemudian meningkat menjadi 24 siswa (89%) yang mencapai nilai sama dengan atau diatas 75 pada tes terakhir. Kesimpulan dari penelitian ini, diharapkan guru-guru bahasa Inggris bisa menggunakan picture cards sebagai media alternatif tidak hanya saat mengajarkan teks deskripsi tapi juga macam-macam teks lainnya. Dan untuk peneliti yang lain, hasil dari penelitian ini bisa digunakan sebagai referensi untuk melakukan penelitian yang sama dengan berbagai macam aktivitas kelas.
English Abstract
Writing is one of important language skills that should be learned by students. By writing, students can share their ideas, feeling and their experience in written text. Students should know vocabularies because vocabularies are useful in writing sentences, so that when students write about their stories, they can write the sentences and combine them into good paragraphs. Based on the preliminary study that has been conducted by the researcher, it is confirmed that most of 8-I students of SMP N 1 Batu found difficulties in writing descriptive text. Their difficulties was confusion in expressing their ideas in written form. Regarding to those phenomenon, the researcher purposes a teaching strategy by using picture cards as instructional media in teaching writing descriptive text. The problem of the research that is investigated through this study is “How can the picture cards improve students’ writing achievement in descriptive text of eighth graders in SMP N 1 Batu in academic year 2015/2016?” This research design used classroom action research, the researcher implemented picture cards to improve students’ writing score. The research was conducted in one cycle because the students’ score have achieved the minimum score criterion. When conducted research, the researcher used instruments writing test, observation checklist, questionnaire, interview guide, and field notes. The result from this research showed that implementation of picture cards as instructional media in teaching writing descriptive text can improve the students’ writing score. From the criteria of success that have been set (75) in English subject, at least 75% of the students passed the minimum passing grade, there were only 7 students (25%) who get score of greater or equal to 75 in the pretest, and increased become 24 students (89%) who get score of greater or equal to 75 in the post test. In conclusion, hopefully the English teachers can use picture cards as one of alternative media not only in teaching descriptive text, but also some genres of text in the classroom. For next researchers, the findings of this research can be used as a reference in conducting the same field with more various activities.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/655/ 051601067 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 02 Mar 2016 13:08 |
Last Modified: | 02 Mar 2016 13:08 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101880 |
Actions (login required)
View Item |