The Teaching Of Vocabulary At The Seventh Grade Of Smpn 2 Balong Ponorogo

Firmansyah, AlvianDevid (2016) The Teaching Of Vocabulary At The Seventh Grade Of Smpn 2 Balong Ponorogo. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam belajar bahasa Inggris, kemampuan bahasa dibagi menjadi empat keterampilan yaitu mendengarkan, membaca, berbicara, dan menulis. Sebelum kita belajar empat keterampilan tersebut kita perlu membangun penguasaan kosakata terlebih dahulu. Oleh karena itu diperlukan strategi, media, dan sumber belajar yang baik dalam pengajaran kosakata untuk membuat kegiatan belajar mengajar menarik dan efektif. Ada tiga masalah penelitian yang akan dipecahkan dalam penelitian ini: (1) strategi apa yang digunakan dalam proses pembelajaran kosakata di kelas 7 SMPN 2 Balong? (2) sumber pembelajaran apa yang digunakan dalam proses pembelajaran kosakata di kelas 7 SMPN 2 Balong? (3) media pembelajaran apa yang digunakan dalam proses pengajaran kosakata di kelas 7 SMPN 2 Balong? Desain dari penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Sumber data berasal dari guru bahasa Inggris dan siswa di kelas VII D SMPN 2 Balong. Ada 29 siswa dalam satu kelas, yang terdiri dari 13 siswa perempuan dan 16 siswa laki-laki. Peneliti mengambil data menggunakan berbagai cara, seperti dengan menggunakan observasi, wawancara dan kuesioner. Dari hasil penelitian memperlihatkan bahwa guru menggunakan berbagai strategi untuk pembelajaran kosakata. Guru menggunakan game, diskusi kelompok, belajar di luar ruangan, lagu dan guided conversation sebagai strategi dalam pembelajaran kosakata. Diketahui juga bahwa guru menggunakan buku paket, lembar kerja siswa, dan juga internet sebagai sumber belajar. Kemudian untuk media diketahui bahwa guru menggunakan visual media, audio media dan juga audio visual media dalam pembelajaran kosakata. Peneliti menyarankan guru bahasa Inggris di SMPN 2 Balong untuk tetap menjaga dan meningkatkan cara pengajaran kosakata yang telah diterapkan sebelumnya. Pihak sekolah juga diharapkan dapat menyediakan alat untuk mendukung proses belajar mengajar, seperti menyediakan proyektor LCD dan tape recorder. Bagi peneliti lain di masa depan, peneliti berharap hasil penelitian ini dapat disajikan sebagai contoh dan referensi untuk membantu pengembangan penelitian lebih lanjut dalam topik serupa.

English Abstract

In learning English, the language ability is divided into four skills which are listening, reading, speaking, and writing. Before people have to learn the four skills, they need to build their vocabulary acquisition first. Furthermore it needs good strategy, media, and source of learning in teaching vocabulary in order to make teaching and learning activities interesting and effective. There are three research problems to be solved in this study: (1) what strategies are used in the process of teaching vocabulary at 7th grade of SMPN 2 Balong? (2) what sources of learning are used in the process of teaching vocabulary at 7th grade of SMPN 2 Balong? (3) what instructional media are used in the teaching process of vocabulary at 7th grade of SMPN 2 Balong?. The design of this research is descriptive qualitative research. The source of the data was derived from the English teacher and the students in VII D class of SMPN 2 Balong. There were 29 students in a class, which consisted of 13 female students and 16 male students. The instruments used to gain the data were observation, interviews and questionnaire. The result exposes that the teacher used various strategies for teaching vocabulary. The teacher used games, group discussions, outdoor activities, sing a song and also guided conversation. The result also exposes that the teacher used textbook, worksheet and also internet as sources of learning. Then for the media it is known that the teacher used visual media, audio media and also audio visual media in teaching vocabulary. The researcher suggested the English teacher at SMPN 2 Balong to keep and improve the ways of teaching vocabulary that has been applied before, the strategies used by the teacher are good and interesting so the students can learn effectively. The school is expected to provide tools to support teaching and learning-process, such as providing an LCD projector and a tape recorder. For future researchers, the researcher hope the result of this study can be served as an example and reference to help the development of further research in similar topic.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/654/ 051601066
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 02 Mar 2016 12:55
Last Modified: 20 Apr 2020 14:04
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101879
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item