Students’ Attitudes Toward Reading Two Different Cultural Contents Of English Short Stories In “Critical Reading” Class

Kartikaningtyas, DewantyAjengHastu (2015) Students’ Attitudes Toward Reading Two Different Cultural Contents Of English Short Stories In “Critical Reading” Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Latar belakang pengetahuan adalah salah satu faktor penting terhadap membaca dalam bahasa kedua. Pengetahuan budaya adalah suatu latar belakang pengetahuan yang menyangkut tentang budaya dari konten dalam materi bacaan. Dengan mengaktifkan latar belakang pengetahuan budaya, mahasiswa dapat memiliki pengtahuan awal sebelum mereka memulai membaca. Mengetahui preferensi membaca dari mahasiswa juga penting dan ini dapat dilihat melalui sikap mereka dan kefamiliaran budaya dalam proses pemahaman membaca. Oleh karena itu, studi ini ditujukan untuk meneliti sikap mahasiswa dalam membaca dua konten budaya yang berbeda dari dua cerita pendek berbahasa Inggris pada kelas “Critical Reading” di Universitas Brawijaya. Model penelitian kuasi-eksperimental digunakan untuk meneliti masalah yang berkaitan dengan sikap. Penelitian dengan metode campuran juga digunakan dalam menyajikan data. Data diperoleh melalui “kuesioner mengenai sikap” dan “kuesioner berbentuk wawancara dalam membaca”. 50 mahasiswa pasa semester dua terlibat dalam studi ini. Hasil penelitian ini menunujukkan bahwa mahasiswa kelas “Critical Reading” memiliki sikap yang tinggi terhadap membaca dalam Bahasa Inggris (3.74). Dalam hal membaca cerita pendek dengan dua konten budaya yang berbeda, sikap mahasiswa lebih tinggi dalam merespon cerita yang familiar bagi mereka, yang mana adalah latar belakang budaya Indonesia (3.63) daripada latar belakang budaya Barat (3.59). Sikap-sikap yang berbeda menjelaskan bahwa mahasiswa belum menunjukkan sedikitpun mengenai berpikir secara kritis. Budaya Indonesia membantu mahasiswa untuk mendapatkan pengetahuan awal dalam memahami bacaan. Di sisi lain, budaya barat mengandung kosakata yang baru dan budaya yang berbeda membuat mahasiswa memerlukan waktu lebih dalam memahami bacaan secara menyeluruh. Peneliti selanjutnya disarankan untuk mengedakan penelitian dengan menggunakan metode, objek, dan instrumen yang berbeda. Mereka juga dapat meneliti lebih dalam mengenai pengaruh budaya dalam membaca dengan mengadakan tes pemahaman membaca. Bagi para guru, semoga hasil dari studi ini dapat mejadi pertimbangan dalam memilih materi bacaan untuk membantu para mahasiswa dalam meningkatkan kemampuan membaca mereka.

English Abstract

Background knowledge is one of the important factors in L2 reading. Culture knowledge is a background knowledge which is concerned about culture of the content in reading material. By activating culture background knowledge, the students can comprehend text easily because they can have prior knowledge before they start to read. Knowing the students reading preference is also necessary and it can be seen from their attitude and the culture familiarity in reading comprehension process. Thus, this study is aimed to investigate the students’ attitude toward reading two different cultural contents of English short story of the students in “Critical Reading” class at Universitas Brawijaya. Quasi-experimental research design is used in order to investigate the issue in relation to the attitude. Mixed method research is also used in presenting the data. The data were obtained from “Attitude Questionnaire” and “Reading Interview” questionnaire. 50 students in second-semester are involved in this study. The result of the study reveals that the students of “Critical Reading” class have high attitude in English reading (3.74). In terms of reading the two different cultural contents of short story, the students’ attitude is higher in responding the story which is familiar to them, in this case is Indonesian culture background (3.63) rather than western culture background (3.59). The different attitudes give explanation that the students have not been showing any critical thinking. Indonesian culture help the students to gain prior knowledge in comprehending the text. In the other hand, western culture contained new vocabularies and had different culture which make the students needed more time in comprehending the text entirely. The next researchers are suggested to conduct research using different methods, objects and instruments. They can also investigate deeper about the influence of culture in reading by make a reading comprehension test. For teachers, hopefully this result can be consideration to choose reading materials which are culturally familar to help the students in improving their reading proficiency.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/628/ 051506780
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 23 Sep 2015 14:48
Last Modified: 23 Sep 2015 14:48
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101849
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item