Salim, Sarah (2015) A Study On Motivation On Learning English As Second Language Learning Of The Second Semester Students Of English Study Program Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Motivasi secara umum dapat didefinisikan sebagai keinginan seseorang untuk meraih tujuannya dalam mempelajari bahasa inggris sebagai bahasa kedua. Studi ini fokus pada tingkatan nilai motivasi instrumen dan integrasi juga tipe motivasi yang paling dominan dari pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa kedua yang digunakan oleh mahasiswa semester dua program studi sastra Inggris. Studi permasalahan yang akan diselesaikan disini adalah: (1) tingkatan dari motivasi instrumen dan integrasi yang digunakan oleh mahasiswa semester dua program studi bahasa Inggris; (2) tipe motivasi yang paling dominan pada pembelaran bahasa inggris sebagai bahasa kedua yang digunakan oleh mahasisa semester dua program studi bahasa inggris. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Pengumpulan datanya berasal dari mahasiswa semester dua program studi bahasa Inggris. Untuk mengoleksi data, peneliti menggunakan kuisioner AMTB yang dibuat oleh Gardner (2004). Untuk menganalisa data tersebut, peneliti menggunakan teori tentang motivasi dari Gardner (1985). Dalam studi ini, peneliti menemukan bahwa motivasi integrasi berada di tingkat nilai tertinggi dan rata-rata nilainya adalah 5.22856 sedangkan motivasi instrument berada di tingkat nilai terendah dan rata-rata nilainya adalah 5.10476 dan jenis motivasi yang paling dominan dalam pembelajaran bahasa inggris sebagai bahasa kedua adalah motivasi integrasi. Peneliti menyimpulkan bahwa motivasi integrasi dalam mempelajari bahasa Inggris sebagai pembelajaran bahasa kedua berada di tingkatan nilai tertinggi dan motivasi instrument berada di tingkatan nilai terendah dan jenis motivasi yang paling dominan adalah motivasi integrasi karena dapat membuat mereka mudah berkomunikasi dengan mereka yang menggunakan bahasa Inggris. Harapan peneliti agar peneliti yang lain melakukan penelitian di kursus-kursus bahasa Inggris dan melakukan korelasi antara motivasi dan faktor-faktor lain untuk meraih keberhasilan dalam memepelajari bahasa Inggris sebagai bahasa kedua.
English Abstract
Motivation is generally defined as someone’s desire to reach his or her goal in learning language as second language learning. This study focused on the degrees of instrumental and integrative motivation and also the most dominant type of motivation on learning English as second language learning toward second semester students of English Study Program at Faculty of Cultural Studies Universitas Brawijaya Malang. In this study, the researcher analyzed two problem of study were: (1) The degrees of instrumental and integrative motivation on learning English as second language learning used by second semester students of English study program; (2) The most dominant type of motivation on learning English as second language learning used by second semester students of English study program. This study used quantitative approach. The data source was second semester students of English study program. To collect the data the researcher used AMTB questionnaire that conducted by Gardner (2004). To analyze the data, the researcher used theory of motivation by Gardner (1985). In this study the researcher found that integrative motivation becomes as the higher degree of mean score was 5.22856 and instrumental motivation becomes as the lower degree of mean score was 5.10476 and the most dominant type of motivation on learning English as second language learning used by second semester students of English study program was integrative motivation The researcher concludes that integrative motivation on learning English was on higher degree of mean score and instrumental motivation was on lower degree of mean score that used by second semester students of English Study program and the most dominant type of motivation on learning English as second language learning that used by second semester students of English study program was integrative motivation because it can make them become more easily meet with people who speak English. The researcher suggests to the next researcher to conduct research on English course and make correlation between motivation and the other factors of gaining success on learning English as second language learning.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/621/ 051506773 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 23 Sep 2015 11:21 |
Last Modified: | 03 Dec 2021 06:22 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101842 |
Preview |
Text
skripsi.pdf Download (1MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |