Representation Of Nature In Emily Dickinson’s “Nature” Is What We See And John Clare’s The Flood

Sakinah, BaiqAmalia (2015) Representation Of Nature In Emily Dickinson’s “Nature” Is What We See And John Clare’s The Flood. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Karya sastra tidak hanya berfungsi sebagai sarana huburan melainkan juga sebagai sarana edukasi bagi pembaca. Karya sastra yang berkaitan dengan alam memegang peranan penting dalam restorasi alam mengingat alam kita sekarang sedang mengalami krisis. Tulisan mengenai alam dapat mengedukasi pembaca untuk memahami pentingnya serta makna dari alam. Dengan membaca dan mengkaji karya sastra yang berkaitan dengan alam, akan menumbuhkan pemahaman yang lebih dalam mengenai alam dan juga menanamkan kesadaran akan lingkungan yang nantinya akan merujuk pada tindakan nyata untuk melestarikan alam. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji bagaimana alam direpresentasikan dalam karya Emily Dickinson “Nature” is What We See dan John Clare yang berjudul The Flood. Kedua puisi tersebut kemudian dibandingkan satu sama lain untuk mencari perbedaan dan persamaan di antara keduanya. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan pendekatan ecocriticism. Ecocriticism adalah ilmu yang mengkaji hubungan manusia dengan alam dan berfokus pada isu-isu lingkungan. Hasil kajian ini menunjukan bahwa pada kedua puisi tersebut alam direpresentasikan dengan cara yang berbeda dalam hal tema, diksi, dan nada. “Nature” is What We See bertemakan keindahan alam yang digambarkan dalam diksi yang sederhana dan nada yang menenangkan sedangkan The Flood menyajikan keganasan alam yang digambarkan dengan diksi yang kompleks dan nada yang ganas. Persamaan yang terdapat dalam kedua puisi tersebut adalah manusia selalu gagal untuk bersikap bijak dalam memaknai alam yang merujuk pada tindakan yang tdak menghargai alam. Perbedaan representasi alam yang terdapat pada kedua puisi tersebut dipengaruhi oleh perbedaan paparan terhadap alam yang dialami oleh Emily Dickinson dan John Clare. Kurangnya kesadaran terhadap lingkungan inilah yang menjadi penyebab utama kerusakan terhadap alam.

English Abstract

Works of literature do not only entertain but also educate their reader with issues which are brought by the author. Nature writing as one of topic in literary works can educates its reader to the importance and meaning of nature. As our environment today is in critical condition, nature writing plays a very important roles in the preservation of nature. By reading and analyzing work of literature which concern about nature will help to give better understanding about nature and spread environmental awareness to reader in which they are going lead to the act of natural preservation and restoration. This research is aimed to analyze how nature is represented in Emily Dickinson’s “Nature” is What We See and John Clare’s The Flood. The analysis is conducted by using ecocriticism approach. Ecocriticism is the study of the relationship between man and nature and focusing on environmental issues. The poems are then compared one to another in order to find the differences and similarities between them. Comparative study is the method used to do comparison over two things, whether it is two works, two cases, two theories, two scientific process, etc. The result of this study shows that the ways the authors represent nature in both poem are different in terms of their theme, diction, and tone. “Nature” is What We See represent the beauty of nature in simple and straightforward diction and peaceful tone while The Flood represents the ferocity of nature in complex diction and wild tone. However the poems have similarity in their message in which human is described to be always fail to give proper meaning and respect nature. The differences between the two poems regarding the representation of nature are influenced by different amount of exposure to nature between Emily Dickinson and John Clare. This research shows that the lack of environmental awareness is the main cause of environmental problems.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/618/ 051506770
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 23 Sep 2015 10:45
Last Modified: 23 Sep 2015 10:45
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101838
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item