Huddin, Sholeh (2015) Improving Students’ Speaking Skills By Using Jigsaw Strategy Of The Eight Grade In Smpn 10 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Komunikasi adalah hal yang penting bagi kita sebagai manusia, karena kita perlu berkomunikasi dengan orang lain. Menguasai bahasa Inggris adalah penting karena bahasa Inggris dianggap sebagai bahasa internasional. Selain itu, siswa di Indonesia harus berbahasa Inggris dengan lancar untuk dapat berkomunikasi dengan orang lain dari negara lain. Berdasarkan studi pendahuluan di SMPN 10 Malang, beberapa masalah masih ditemukan pada kemampuan siswa dalam bahasa Inggris, terutama dalam berbicara. Terkait dengan fenomena ini, peneliti mengusulkan teknik pengajaran yang bernama jigsaw untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Masalah penelitian yang diteliti melalui penelitian ini adalah Bagaimana strategi jigsaw meningkatkan keterampilan berbicara siswa kelas delapan di SMPN 10 Malang? Dengan menggunakan desain penelitian tindakan kelas, peneliti menerapkan strategi jigsaw untuk memecahkan masalah siswa dalam keterampilan berbicara. Penelitian ini dilakukan dalam satu siklus yang terdiri dari lima pertemuan. Penelitian ini berfokus pada keterampilan berbicara siswa. Kesimpulannya, hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan yang signifikan dalam keterampilan berbicara siswa setelah pelaksanaan strategi jigsaw. Dari dua kriteria keberhasilan yang telah ditetapkan yang 70% dari siswa mencapai nilai standar (KKM) adalah 75. Hal itu ditemukan pada pertemuan kelima ketika peneliti menerapkan strategi jigsaw untuk mendapat skor berbicara siswa. Ada 78% dari siswa yang bisa mencapai nilai standar (KKM) sedangkan pada pertemuan kedua sebelum peneliti menerapkan strategi jigsaw untuk mendapat skor berbicara siswa hanya 61% siswa yang bisa mencapai nilai standar (KKM). Ada juga peningkatan nilai rata-rata siswa. Sebelum menerapkan strategi jigsaw, nilai rata-rata siswa adalah 68 dan itu membaik setelah strategi jigsaw diterapkan, nilai rata-rata siswa menjadi 76.
English Abstract
Communication is the essential thing for us as human being, because we need to communicate with other people. Mastering English is important since English is considered as international language. In addition, students in Indonesia need to speak English fluently to be able to communicate with other people from other country. Based on the preliminary study in SMPN 10 Malang, some problems were still found on the students’ ability in English, especially in speaking. Related to those phenomena, researcher proposes a teaching technique named jigsaw strategy to improve students’ speaking ability. The problem of research that is investigated through this research is How does jigsaw strategy improve students’ speaking skill of Eight Grade in SMPN 10 Malang? By using classroom action research design, the researcher implemented jigsaw strategy to solve the students’ problem in speaking skill. This research was conducted in one cycle that consists of five meetings. This research focuses on students’ speaking achievement. In conclusion, the result of the research showed that there is a significant improvement of students’ speaking skill after the implementation of jigsaw strategy. From two criteria of success that have been set which are 70% of students achieved the minimum criterion mastery (KKM) is 75. It was found on the fifth meeting when the researcher implemented the jigsaw strategy to got students’ speaking score. There were 78% of students who could pass the minimum criterion mastery (KKM) while in the second meeting before the researcher implemented the jigsaw strategy to got students’ speaking score only 61% of students who could pass the minimum criterion mastery (KKM). There was also improvement of students’ mean score. Before implementing the jigsaw strategy, students mean score was 68 and it was improved after the jigsaw strategy was implemented, the students’ mean score is 76.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/610/ 051506762 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 25 Sep 2015 15:48 |
Last Modified: | 25 Sep 2015 15:48 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101830 |
Actions (login required)
View Item |