A Study On The Teaching Of Speaking Class Of Smart Holiday English Camp Program At Indocita Foundation In Desa Inggris Randuagung Singosari Malang

Martha, Anis (2015) A Study On The Teaching Of Speaking Class Of Smart Holiday English Camp Program At Indocita Foundation In Desa Inggris Randuagung Singosari Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pembelajaran ini telah dilaksanakan untuk menggambarkan penerapan pada kelas berbicara di Yayasan Indocita (YI) pada Program Smart Holiday English Camp (PSHEC) di Desa Inggris Randuagung Singosari Malang. Terdapat lima variabel yang terkandung dalam pembelajaran ini yaitu, teknik mengajar, materi dan media yang digunakan, penilaian siswa, dan persepsi siswa terhadap program. Setting pada pembelajaran ini adalah kelas berbicara dasar dengan duapuluh siswa dari SMPN 1 Kedungpring Lamongan. pembelajaran ini menggunakan disain deskriptif kualitatif. Instrumen penelitian yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah lembar observasi, pedoman wawancara untuk kepala yayasan Indocita dan pengajar kelas speaking dasar, dan kuisioner untuk para siswa. Penemuan pada pembelajaran ini adalah sebagai berikut. Pertama, ada beberapa aktifitas yang dilakukan pada teknik pembelajara seperti Tanya jawab, presentasi, bermain peran, permainan, dan menyanyikan lagu. Kedua, materi yang digunakan bersumber pada buku “Book made simple 5” yang disusun oleh tim dari YI. Ketiga, media yang digunakan adalah papan tulis putih. Keempat, penilaian siswa dilakukan melalui ujian tulis dan lisan. Penemuan terakhir, persepsi positif siswa terhadap teknik pengajaran dan materi, madia yang digunakan yang berkontribusi besar meningkatkan kemampuan berbicara Bahasa Inggris mereka. Berdasarkan hasil penelitian, terdapat beberapa aspek yang dibutuhkan untuk menjadi bahan pertimbangan berdasarkan penemuan dan diskusi untuk peningkatan kualitas pengajaran Bahasa Inggris pada PSHEC. Pertama, disarankan YI terutama PSHEC dapat menyediakan beberapa media untuk mendukung proses belajar mengajar. Kedua, disarankan agar pengajar dapat lebih aktif untuk mendorong siswa-siswa untuk berbicara, terutama siswa-siswa yang pendiam.

English Abstract

This study was conducted to describe the implementation of the teaching of speaking class at the Indocita Foundation (IF) on Smart Holiday English Camp Program (SHECP) in Desa Inggris Randuagung Singosari Malang. There were five variables included in this study, namely the teaching techniques, the instructional material used, the media used, students’ assessment and the students’ perception toward the program. The setting of this study was speaking class for basic class with twenty students of SMPN 1 Kedungpring Lamongan. This study employed a descriptive-qualitative design. The research instruments used in collecting the data were observation sheet in the form of field notes, interview guide for the head of IF and the trainer of speaking basic class, and questionnaires for students. The findings of this study were stated as follows. First, the teaching techniques used included the various types of activities such as interview, presentation, role-play, discussion, game, and sing a song. Second, the instructional material used was the “Book Made Simple 5” textbooks composed by The IF team. Third, the instructional media used was the white board. The fourth was the students’ assessment that conducted by written and oral test. The last finding was the students had positive perception during learning speaking at IF on SHECP where the teaching techniques, the instructional material and the instructional media had contributed a big improvement for their speaking English ability. Based on the result of the study, there are some aspects that need to be taken into consideration based on the findings and the discussions for the improvement of the quality of the teaching of speaking in SHECP. First, it is suggested that the IF especially SHECP provides some media to support teaching and learning process. Second, it is suggested that the teacher should be more active to encourage the students to speak especially the silent students.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/608/ 051506760
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 25 Sep 2015 15:27
Last Modified: 25 Sep 2015 15:27
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101827
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item