Debate as an English Extracurricular Program at a Senior High School in Indonesia (A Case Study on Debate Activities at Bhawikarsu English Club "BEC" of SMAN 3 Malang).

Rina, Novia (2015) Debate as an English Extracurricular Program at a Senior High School in Indonesia (A Case Study on Debate Activities at Bhawikarsu English Club "BEC" of SMAN 3 Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris adalah bahasa asing yang banyak digunakan oleh orang-orang di era globalisasi ini. Mengenai pentingnya bahasa Inggris, bahasa Inggris diajarkan sebagai subjek wajib di Indonesia. Subjek bahasa Inggris mencakup empat keterampilan yang akan dikuasai, salah satunya berbicara. Dalam pembelajaran berbicara, peserta didik dari negara-negara non-Inggris, seperti Indonesia, biasanya menghadapi beberapa masalah seperti kurangnya kosa kata, kurang percaya diri, dan penggunaan dominan bahasa ibu. Salah satu cara untuk memecahkan masalah-masalah itu adalah dengan menciptakan lingkungan linguistik yang dapat memastikan interaksi bagi peserta didik untuk mengumpulkan input bahasa untuk menetapkan pengetahuan dasar mereka. Beberapa sekolah telah berusaha untuk membangun lingkungan bahasa untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris siswa mereka dalam bentuk program ekstrakurikuler di `klub Inggris`. Kegiatan paling penting di klub Inggris untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa adalah menggunakan perdebatan. Salah satu sekolah di Malang yang dikenal dengan kredibilitas dan pencapaian debatnya klub Inggris adalah SMAN 3 Malang. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan kegiatan debat yang dilakukan di Bhawikarsu English Club (BEC) sebagai program ekstrakurikuler SMAN 3 Malang. Penelitian ini menggunakan desain kualitatif deskriptif karena upaya untuk menggambarkan dengan jelas praktik perdebatan di Bhawikarsu English Club (BEC) dari SMAN 3 Malang. Dalam proses pengumpulan data, tiga teknik digunakan, mereka adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Untuk meningkatkan validitas data, proses triangulasi dilakukan dengan pengecekan silang data yang diperoleh dari ketiga teknik tersebut. Penelitian ini mengungkapkan bahwa program ini diterapkan dengan baik. Fasilitas, media, dan bahan yang digunakan sangat tepat untuk memenuhi kebutuhan siswa dan prosedur pembelajaran praktik debat sejalan dengan standar kejuaraan perdebatan internasional. Apalagi motivasi siswa debat BEC sangat tinggi. Para siswa sepakat bahwa kegiatan debat di BEC meningkatkan pemikiran kritis mereka, memperluas sudut pandang mereka serta meningkatkan kemampuan berbicara mereka. Kepala sekolah, guru, dan tutor juga memberikan respons positif terhadap program ini. Ini mungkin alasan kesuksesan untuk program dalam memenangkan kejuaraan. Peneliti menyarankan kepala sekolah untuk memberikan kamar permanen dengan beberapa bahan bacaan tambahan seperti majalah Internasional Inggris bagi siswa untuk lebih termotivasi dalam praktik perdebatan. Untuk tutor, akan lebih baik jika mereka dapat memaksimalkan penggunaan media yang disediakan untuk membuat bahan yang lebih menarik. Untuk peneliti masa depan, mereka disarankan untuk melakukan penelitian tentang implementasi kegiatan lain dalam program ekstrakurikuler BEC.

English Abstract

English is a foreign language that is widely used by people in this globalization era. Regarding the importance of English, English is taught as a compulsory subject in Indonesia. The English subject covers four skills to be mastered, one of them is speaking. In learning speaking, the learners of non-English speaking countries, like Indonesia, usually face some problems such as lack of vocabularies, lack of confidence, and the dominant use of mother tongue. One of the ways to solve those problems is by creating linguistic environment that can ensure interaction for learners to collect language input to set the basic knowledge of their speaking. Several schools have attempted to establish a language environment to improve their students’ English ability in the form of a extracurricular program in an “English Club”. The most paramount activity in English club to improve students’ speaking ability is using debate. One of the schools in Malang that is known for the credibility and achievement of its debate English club is SMAN 3 Malang. Thus, the study is aimed at describing the debate activities conducted at Bhawikarsu English Club (BEC) as an extracurricular program of SMAN 3 Malang. This study uses descriptive qualitative design as it attempts to describe clearly the debate practices at Bhawikarsu English Club (BEC) of SMAN 3 Malang. In the process of collecting data, three techniques were used, they were observation, interviews, and documentation. For enhancing the validity of the data, triangulation process was done by cross-checking the data gained from those three techniques. This study reveals that the program was implemented well. The facilities, media, and materials used were very appropriate to fulfill the students need and the learning procedure of the debate practice was in line with the standard of international debating championship. Moreover, the motivation of the BEC debate students was very high. The students agreed that debate activities in BEC were improving their critical thinking, broadening their point of view as well as improving their speaking ability. The headmaster, teacher, and the tutors also gave positive responses towards the program. This might be the reasons of the success for the program in winning the championships. The researcher suggests the headmaster to give a permanent room with some additional reading materials such as International English magazine for the students to be more motivated in practicing debate. For the tutors, it would be better if they can maximize the use of the provided media to create more interesting materials. For future researchers, they are suggested to conduct the research on the implementation of another activity in BEC extracurricular program.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/552/0051506681
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Indah Nurul Afifah
Date Deposited: 25 Sep 2015 14:57
Last Modified: 18 Oct 2021 11:42
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101767
[thumbnail of Skripsi_1-5.pdf]
Preview
Text
Skripsi_1-5.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item