The Teaching of Reading at Bilingual Class of 10th Grade MIA 5 (Matematika Ilmu Alam) at MAN 1 Malang.

KurniadhaniS, Anisa (2015) The Teaching of Reading at Bilingual Class of 10th Grade MIA 5 (Matematika Ilmu Alam) at MAN 1 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca adalah salah satu keterampilan dasar manusia di samping mendengarkan, berbicara, dan menulis fungsi mana untuk membantu siswa untuk mengikuti informasi terbaru yang ditulis dalam bahasa Inggris. Guru sebagai fasilitator memiliki peran penting untuk membantu siswa dalam menguasai keterampilan membaca. Mereka perlu mempertimbangkan beberapa aspek yang cocok dengan kebutuhan siswa, seperti teknik, bahan, dan media yang tepat dalam pengajaran membaca. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan pengajaran membaca dalam hal teknik, bahan, dan media yang digunakan oleh guru dan juga persepsi siswa terhadap aspek-aspek tersebut. Penelitian ini bersifat deskriptif kualitatif. Peserta penelitian dari penelitian ini adalah salah satu guru bahasa Inggris di kelas bilingual kelas 10 Mia 5 (Matematika Ilmu Alam) dan 35 siswa di kelas bilingual kelas 10 Mia 5 (Matematika Ilmu Alam) di Man 1 Malang. Instrumen yang digunakan dalam mengumpulkan data adalah lembar observasi, panduan wawancara, kuesioner, dan dokumentasi. Kemudian, data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan tiga fase, I.E. Reduksi Data, Tampilan Data, dan Kesimpulan Data. Temuan penelitian ini adalah sebagai berikut. Pertama, guru menerapkan tiga fase membaca: fase pra-membaca, selama fase membaca, dan fase setelah membaca. Kedua, dalam hal pemilihan bahan, guru mengambil dari dua sumber: buku teks dan internet. Ketiga, dalam hal menggunakan media selama proses belajar mengajar, guru menggunakan media tradisional dan modern. Terakhir, persepsi siswa terhadap teknik pengajaran, material, dan media yang digunakan oleh guru dalam mengajar membaca itu baik. Berdasarkan hasil penelitian ini, disarankan bahwa guru harus menerapkan lebih banyak teknik various dari membaca pengajaran dan harus memberi siswa teks dengan tingkat kesulitan yang sama ketika menerapkan pembacaan dalam suatu kelompok. Untuk prinsip dan koordinator program kelas bilingual, disarankan bahwa mereka kadang-kadang harus memeriksa kelas untuk memastikan bahwa guru dan siswa benar-benar menggunakan bahasa Inggris. Selanjutnya, mereka harus meminimalkan jumlah siswa untuk membuat kelas lebih konduktif dalam proses belajar mengajar. Untuk peneliti masa depan, disarankan agar mereka melakukan penelitian dalam hal penggunaan bahasa Inggris oleh guru atau siswa di kelas bilingual.

English Abstract

Reading is one of basic human skills beside listening, speaking, and writing which functions for help the students to keep abreast with the latest information which is written in English. Teachers as facilitator have importance role to help students in mastering reading skill. They need to consider several aspects which are suitable with students’ need, such as appropriate techniques, materials, and media in the teaching of reading. This study aims to describe the teaching of reading in terms of techniques, materials, and media used by the teacher and also the students’ perception toward those aspects. This study is descriptive qualitative. The research participants of this study are one of the English teachers at bilingual class of 10th grade MIA 5 (Matematika Ilmu Alam) and 35 students at bilingual class of 10th grade MIA 5 (Matematika Ilmu Alam) at MAN 1 Malang. The instruments used in collecting the data were observation sheets, interview guide, questionnaire, and documentations. Then, the collected data were analyzed by using three phases, i.e. data reduction, data display, and data conclusion. The findings of this study were as follows. First, the teacher applied three phases of reading: pre-reading phase, during-reading phase, and after-reading phase. Second, in terms of the materials selection, the teacher took from two sources: textbooks and internet. Third, in term of using the media during teaching and learning process, the teacher used traditional media and modern. Last, the students’ perception toward the techniques of teaching, the materials, and the media used by the teacher in teaching reading were good. Based on the result of this study, it is suggested that the teacher should applies more variouse techniques of teaching reading and should give the students texts with equal level of difficulty when implementing reading in a group. For the principle and coordinator of the bilingual class program, it is suggested that they sometimes should check the class to make sure that the teacher and the students really use English. Furthermore, they should minimize the students’ number in order to make the class more conductive in teaching and learning process. For future researcher, it is suggested that they may do research in terms of the use of English by the teacher or students in the bilingual class.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/547/051506676
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 29 Sep 2015 13:34
Last Modified: 18 Oct 2021 11:31
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101761
[thumbnail of 1_Cover.pdf]
Preview
Text
1_Cover.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 2_ISI_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
2_ISI_SKRIPSI.pdf

Download (3MB) | Preview
[thumbnail of 3_APPENDIX.pdf]
Preview
Text
3_APPENDIX.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item