Improving Speaking Skills of the First Graders of MTs Surya Buana Malang by Using Numbered Heads Together Technique.

Rani, Dianisyah (2015) Improving Speaking Skills of the First Graders of MTs Surya Buana Malang by Using Numbered Heads Together Technique. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Di Indonesia, bahasa Inggris adalah bahasa asing pertama dalam kurikulum sekolah. Salah satu keterampilan penting yang menantang yang harus dikuasai adalah berbicara. Berdasarkan studi pendahuluan, di VII-A kelas di MTS Surya Buana Malang, diidentifikasi bahwa ada beberapa masalah berbicara di kelas terutama untuk siswa kelas satu. Masalah yang sering ditemukan adalah kurangnya kosa kata siswa dalam frasa kata benda. Alasan lain adalah siswa merasa malu dan takut membuat kesalahan dalam pengucapan dan tata bahasa. Dalam kasus lain beberapa siswa tidak memiliki motivasi dan minat dalam bahasa Inggris. Untuk mengatasi masalah-masalah itu, implementasi teknik NHT diusulkan untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa kelas pertama MTS Surya Buana Malang pada tahun akademik 2014 / 2015. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (mobil). Penelitian ini dilakukan dalam 1 siklus yang terdiri dari tiga pertemuan dan mencakup perencanaan, penerapan, observasi, dan refleksi. Untuk mengumpulkan dan menganalisis data, peneliti menggunakan informasi dari wawancara, observasi, kuesioner, catatan lapangan, dan uji untuk mendukung data yang dikumpulkan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa teknik NHT dapat meningkatkan keterampilan berbicara siswa. Selain itu, siswa juga termotivasi untuk belajar, mereka menikmati dan tertarik belajar bahasa Inggris. Peningkatan keterampilan berbicara siswa dapat dilihat dari peningkatan skor tes berbicara siswa dari pre-test ke post-test. Skor rata-rata dalam pre-test hanya 69,5 dan pada post-test meningkat menjadi 77,6. Selain itu ada 80% atau dapat dikatakan bahwa 24 dari 30 siswa dapat memberikan skor standar minimum pelajaran bahasa Inggris. Berdasarkan hasil di atas, peneliti dapat menyimpulkan bahwa implementasi teknik NHT untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa telah berhasil. Teknik NHT efektif untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa.

English Abstract

In Indonesia, English is the first foreign language in school curriculum. One of the important skills that is challenging to be mastered is speaking. Based on preliminary study, in VII-A class at MTs Surya Buana Malang, it was identified that there were some speaking problems found in the class especially for the first graders. The problem frequently found is students’ lack of vocabulary in noun-phrases. Other reason is students feel shy and afraid of making mistake in pronunciation and grammar. In the other cases some students do not have motivation and interest in English. To solve those problems, the implementation of NHT technique was proposed to improve speaking skill of the first graders of MTs Surya Buana Malang in academic year 2014/ 2015. This research used Classroom Action Research (CAR). The research is conducted in 1 cycle which consists of three meetings and covers planning, implementing, observing, and reflecting. To collect and analyze the data, the researcher used the information from interview, observation, questionnaire, field note, and test to support the data collected. The result of this study showed that NHT technique can improve students’ speaking skills. Besides, the students’ are also motivated to study, they enjoyed and interested in learning English. The improvement of the students’ speaking skill could be seen from the increasing scores of students’ speaking test from pre-test to the post-test. The mean score in pre-test was only 69.5 and in post-test increased become 77.6. Moreover there are 80% or it can be said that 24 out of 30 students could pass the minimum standard score of English lesson. Based on the result above, the researcher can conclude that the implementation of NHT technique to improve students’ speaking skill had been successful. NHT technique was effective to improve students’ speaking skill.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/528/051506657
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 28 Sep 2015 11:19
Last Modified: 18 Oct 2021 05:32
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101740
[thumbnail of 2._LEMBAR_PENGESAHAN.pdf]
Preview
Text
2._LEMBAR_PENGESAHAN.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4._CHAPTER_II_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
4._CHAPTER_II_SKRIPSI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3._CHAPTER_I_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
3._CHAPTER_I_SKRIPSI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5_CHAPTER_III_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
5_CHAPTER_III_SKRIPSI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 6._CHAPTER_IV_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
6._CHAPTER_IV_SKRIPSI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 7._CHAPTER_V_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
7._CHAPTER_V_SKRIPSI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 8._REFERENCES_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
8._REFERENCES_SKRIPSI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 9._APPENDIX__SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
9._APPENDIX__SKRIPSI.pdf

Download (3MB) | Preview
[thumbnail of 1_COVER_SKRIPSI_2.pdf]
Preview
Text
1_COVER_SKRIPSI_2.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item