Using Cooperative Story Mapping to Improve Narrative Reading Comprehension of Eighth Grade Students at SMP N 10 Malang.

Mahera, RentiEla (2015) Using Cooperative Story Mapping to Improve Narrative Reading Comprehension of Eighth Grade Students at SMP N 10 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca adalah sarana komunikasi antara pembaca dan penulis. Ini adalah keterampilan penting yang perlu dikuasai oleh siswa. Tanpa penguasaan keterampilan ini, akan sulit bagi siswa untuk memahami bahasa yang mereka pelajari. Berdasarkan hasil studi pendahuluan yang dilakukan pada kelas delapan SMP N 10 Malang, ditemukan bahwa siswa memiliki masalah dalam memahami teks bahasa Inggris terutama teks naratif. Itu ditunjukkan oleh skor siswa dalam membaca tes yang, sebagian besar, di bawah Kriteria Ketuntasan minimum (KKM) yaitu 75. Oleh karena itu, pemetaan cerita koperasi dipilih untuk membantu siswa untuk mengatasi masalah mereka. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (mobil) sebagai desain penelitian. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, mengamati dan mencerminkan tindakan. Subjek penelitian ini adalah 34 siswa kelas VIII-C SMP N 10 Malang. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes pemahaman yang membaca siswa dan daftar periksa observasi. Tes membaca digunakan untuk mengevaluasi pemahaman membaca siswa dalam teks naratif. Daftar periksa pengamatan digunakan untuk mengamati bagaimana peneliti dan siswa melakukan sementara strategi tersebut diimplementasikan dari sudut pandang pengamat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi pemetaan cerita kooperatif meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam teks naratif. Skor siswa dalam siklus 2 meningkat dibandingkan dengan skor siswa dalam pra-tes dan siklus 1. Dalam pre-test ada 10 siswa (29,41%) yang lulus KKM, itu meningkat pada siklus 1 hingga 18 siswa (52,94) %) dan juga meningkat dalam siklus 2 hingga 25 siswa (80,64%). Hasil dari daftar periksa observasi pada siklus 2 menunjukkan bahwa lebih banyak siswa memperhatikan penjelasan peneliti dan juga lebih aktif dalam proses belajar mengajar. Dari hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa strategi ini membantu siswa untuk memahami teks naratif terutama legenda dengan bekerja dalam kelompok untuk memisahkan beberapa elemen cerita. Setelah siswa selesai dengan diskusi, siswa harus menyajikan hasil diskusi mereka di depan kelas untuk memastikan bahwa siswa memahami tentang cerita tersebut. Dengan demikian peneliti menyarankan untuk guru bahasa Inggris untuk menggunakan kisah kooperatif sebagai strategi untuk mengajarkan teks naratif terutama legenda. Guru dapat menerapkan strategi dengan membuat siswa bekerja dalam kelompok untuk membahas cerita dan mempresentasikan pekerjaan mereka di depan kelas. Untuk peneliti lebih lanjut, peneliti merekomendasikan untuk menerapkan pemetaan cerita kooperatif pada tingkat siswa yang berbeda dan menggunakan genre teks yang berbeda untuk mengetahui efektivitas strategi.

English Abstract

Reading is a means of communication between the reader and the author. It is an important skill that needs to be mastered by students. Without the mastery of this skill, it will be difficult for students to understand the language they learn. Based on the result of the preliminary study conducted on eighth grade of SMP N 10 Malang, it was found that students had problem in comprehending English text especially narrative text. It was shown by the students’ score in reading test which were, mostly, below the Kriteria Ketuntasan Minimum (KKM) that was 75. Therefore, cooperative story mapping was chosen to help students to overcome their problem. This research used Classroom Action Research (CAR) as the research design. The research was conducted in two cycles, each cycle consist of planning, implementing, observing and reflecting the action. The subjects of this research were the 34 students of VIII-C class of SMP N 10 Malang. The instruments used in this research were the students reading comprehension test and the observation checklist. The reading test was used to evaluate the students’ reading comprehension in narrative text. The observation checklists were used to observe how the researcher and students doing while the strategy was implemented from the observers point of view. The result of the research showed that the implementation of cooperative story mapping improve the students reading comprehension in narrative text. The students’ scores in Cycle 2 increased compared to the students score in the pre-test and Cycle 1. In the pre-test there were 10 students (29.41%) who passed the KKM, it increased in Cycle 1 to 18 students (52.94%) and it also increased in Cycle 2 to 25 students (80.64%). The result of the observation checklist in the Cycle 2 showed that more students paid attention to the researcher explanation and also more active in the teaching and learning process. From the result of the research, it can be concluded that this strategy helps students to comprehend the narrative text especially legends by working in a group to separate some elements of the story. After students finish with the discussion, students have to present the result of their discussion in front of the class to make sure that the students understand about the story. Thus the researcher suggested for the English teacher to use cooperative story as a strategy to teach narrative text especially legend. Teacher can implement the strategy by making students work in group to discuss the story and present their work in front of the class. For the further researcher, the researcher recommends to apply cooperative story mapping at different level of students and use different text genre to know the effectiveness of the strategy.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/508/051506637
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 28 Sep 2015 15:41
Last Modified: 18 Oct 2021 05:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101719
[thumbnail of RENTI_ELA_M_115110500111008.pdf]
Preview
Text
RENTI_ELA_M_115110500111008.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item