Ideology Constructed By The Jakarta Post E-Newspaper On Fuel-Price Hike Plan In President Joko Widodo Reigns Through The Use Of Figurative Language

Permataswari, Elvana (2015) Ideology Constructed By The Jakarta Post E-Newspaper On Fuel-Price Hike Plan In President Joko Widodo Reigns Through The Use Of Figurative Language. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Analisa Wacana Kritis adalah sebuah metode untuk mempelajari hubungan antara wacana dan sosial di berbagai aspek yang berbeda. Analisa Wacana Kritis membuat hubungannya menjadi jelas sehingga dapat terlihat tujuan yang tersirat dibalik sebuah wacana. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa konstruksi ideologi pada kepala berita, paragraf pembuka dan penutup artikel di koran elektronik The Jakarta Post tentang kebijakan kenaikan harga BBM di masa pemerintahan Presiden Joko Widodo melalui penggunaan bahasa kiasan dan juga untuk mengetahui interpretasi pembaca. Untuk mencapai tujuan dari penelitian ini, ada dua buah permasalahan yang dipecahkan: (1) apa saja bahasa kiasan yang digunakan di kepala berita, paragraf pembuka dan penutup dalam artikel koran elektronik The Jakarta Post tentang kebijakan kenaikan harga BBM di masa pemerintahan Presiden Joko Widodo, dan (2) ideologi apa yang terkonstruksi. Penelitian ini menggunakan AWK tiga dimensional oleh Fairclough untuk menganalisa data; analisa tekstual, praktik diskursif, dan praktik sosial. Tahap analisa tekstual bertujuan untuk mengidentifikasi penggunaan bahasa kiasan pada kepala berita, paragraf pembuka dan penutup artikel. Pada tahap praktis diskursif bertujuan untuk menemukan interpretasi pembaca yang diposkan di bawah artikel, dan dapat menyimpulkan ideology yang terkonstruksi pada tahap praktik social. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan analisa dokumen sebagai disain penelitian. Data dikumpulkan dari transkripsi artikel pada Koran elektronik The Jakarta Post. Kajian ini mengungkap empat buah bahasa kiasan yang digunakan pada kepala berita, paragraf pembuka dan penutup artikel, yaitu: personifikasi, desfimisme, metonimi, dan sinekdoke. Melalui interpretasi pembaca, The Jakarta Post mencoba membujuk pembacanya untuk setuju terhadap kebijakan kenaikan harga BBM pada masa pemerintahan Presiden Jokowi dengan memotong subsidi BBM dan menggunakannya untuk keperluan negara yang lebih penting. Para peneliti selanjutnya disarankan agar menerapkan semua tiga tahapan AWK oleh Fairclough. Lalu, mereka diharapkan untuk bisa lebih mencari pada tahap analisa tekstual dengan aspek yang berbeda seperti tata bahasa, pemilihan kata, atau struktur teks dengan teori berbeda. Para peneliti diharapkan bias menganalisa AWK dengan objek yang berbeda seperti pidato atau iklan sehingga penelitian pada bidang AWK beragam.

English Abstract

Critical Discourse Analysis is a method for studying the connection between discourse and social in many different aspects. It makes the connection becomes transparent so that it can be clear to see what the implied aim behind a discourse. This research is aimed to analyze the ideological construction in the articles of The Jakarta Post e-newspaper on fuel-price hike plan in President Joko Widodo reigns through the use of figurative language in the headline, opening, and closing paragraph and also to identify the readers‘ interpretations. To achieve the purpose of this research, there are two problems to be solved in this study: (1) what are the figurative language used in the headline, opening, and closing paragraph of the articles about fuel-price hike plan in President Joko Widodo reigns in the articles of The Jakarta Post e-newspaper, and (2) what is the ideology constructed. This research uses Fairclough‘s three dimensional model of CDA to analyze the data; textual analysis, discursive practice, and sociocultural practice. On the level of textual analysis, it is aimed to identify the figurative language used in the headline, opening, and closing paragraph of the article. In discursive practice, it is aimed to find out the readers‘ interpretation through readers‘ comments posted below the articles and could draw the ideological constructions in the level of sociocultural practice. This study used qualitative approach and document analysis as the research design. The data were collected from the transcription of the articles in The Jakarta Post e-newspaper. This study exposes four figurative language used in the headline, opening, and closing of the articles: personification, dysphemism, metonymy, and synecdoche. Through the readers‘ interpretations, The Jakarta Post tried to convey its readers to agree in the fuel-price hike plan by President Joko Widodo by cutting the subsidized fuel and use the money for more important aspects of the country. The next researchers are suggested to apply all the three stages of Fairclogh‘s three dimensional model. Later, the next researchers are expected to be able to explore more in the level of textual analysis by using different aspects such as grammar, vocab choice, or text structure with different theories. After that, the next researchers are expected to analyze CDA in different objects such as speech or advertisement, so that the research in CDA can be various.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/467/ 051506577
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 30 Sep 2015 13:50
Last Modified: 30 Sep 2015 13:50
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101672
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item