The Strategies Of Adam Cassidy To Encounter Anxiety In Paranoia Movie

Al`Hasmi, MuhammadFariz (2015) The Strategies Of Adam Cassidy To Encounter Anxiety In Paranoia Movie. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dengan adanya film, penulis dapat melihat ilustrasi cara berfikir yang dilakukan oleh manusia dalam menghadapi masalahnya. Paranoia, film triler yang disutradarai oleh Robert Luketic berdasarkan dari novel yang berjudul samaParanoia karya Joseph Finder ini mengisahkan tentang seseorang dalam menghadapi kecemasannya yang ditimbulkan dari ancaman bossnya. Dalam penelitian terdapat rumusan masalah yaitu bagaimana proses sistem pertahanan mental yang dilakukan oleh Adam Cassidy dalam menghadapi kecemasannya di Paranoia movie. Penelitian ini menggunankan pendekatan kualitatif yang mengunakan cara pendiskripsian data. Psychoanalysis teori adalah teori dasar yang digunakan untuk menganalisa data, karena teori ini menjelaskan tingkah laku manusia. Dalam teori ini terdapat konsentrasi tingkah laku manusia yaitu kecemasan dan mekanisme pertahanan. Sigmund Freud menjelaskan bahwa ada tiga jenis kecemasan: kecemasan Neurosis, kecemasan Moral dan kecemasan nyata. Selain itu freud juga menjelaskan mekanisme pertahanan yang dilakukan oleh manusia dalam menghadapi kecemasannya tersebut. Pada mekanisme pertahanan terdapat banyak cara dalam menghadapi kecemasan akan tetapi pada penelitian ini hanya ada empat jenis cara mekanisme pertahanan yaitu represi, penolakan, aggresi dan rasionalisasi dalam menganalisis kecemasan pemeran utama. Pada film paranoia ini penulis menemukan bahwa pemeran utama Adam Cassidy mengalami ketiga bentuk dari kecemasan, baik kecemasan neurosis, moral, dan kecemasan nyata. Penulis mengklasifikasikan setiap kecemasan dan juga sistem pertahanan yang digunakan oleh pemeran utama, yang bertujuan untuk melindungi mental dari pemeran utama tersebut.Hasil dari penelitian ini memberikan gambaran kecemasan yang dialami oleh tokoh utama dalam Paranoia dan mekanisme yang digunakan oleh tokoh utama dalam menghadapi kecemasanya. Penulis menyarankan pada peneliti selanjutnya untuk menganalisa kelas social yang ditunjukan oleh tokoh utama dalam film Paranoia karena kelas sosial yang ada pada tokoh utama sangat terlihat sekali jarak antara kaum borguisse dalam memperlakukan kaum kelas bawah.

English Abstract

Movie, shows the illustration of the way of thinking that is done by humans to face their problem. Paranoia is a trailers movie directed by Robert Luketic based on the novel with the same title by Joseph Finders. Paranoia tells a story about how the main character dealing with his anxiety that comes from his boss threat. There is the problem to be solved in this study that is how the process of defense mechanism performed by Adam Cassidy to encounter his anxiety in Paranoia movie. This study analyzes qualitative data, because in this study uses descriptive way. This study uses the theory of psychoanalysis, toexplain about human behavior.In this theory there is a concentration of human behavior, namely anxiety and defense mechanism.Sigmund Freud explained that there are three types of anxiety: Neurotic anxiety, Moral anxiety and Realistic anxiety. Besides that, Freud also explains the defense mechanism performed by human beings in the face of such anxiety. In defense mechanism there are many ways in dealing with anxiety, but in this study there are only four kinds of defense mechanism namely repression, denial, and rationalization aggression found in the protagonist anxiety. The writer found that the most anxiety frequently in main character are realistic and moral anxiety. Moral anxiety comes when the main character must steal prototype, which action break the moral value in society. The realistic anxiety comes when Adam worries by Wyatt about his father safety. Wyatt will come to kill his father. The strategies to encounter two types anxiety Adam use repression to encounter moral anxiety because he is calm and think clearly to do that and also aggression enable him to express his anxiety when Wyatt want to kill his father. The results of this study illustrate the anxiety that experienced by the main character in Paranoia movie, and mechanisms used by the main character to face his anxiety. The authors suggest, further research to analyze social class that shown in Paranoia movie because from the main character treatment, it is very noticeable the distance between the bourgeois class and the low class.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/463/ 05106573
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 30 Sep 2015 13:07
Last Modified: 30 Sep 2015 13:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101668
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item