The Use of Think-Pair-Share (TPS) Strategy to Improve the Students’ Writing Ability on Descriptive Text of The First Graders at SMPN 13 Malang.

Situmorang, FebryLindrawati (2015) The Use of Think-Pair-Share (TPS) Strategy to Improve the Students’ Writing Ability on Descriptive Text of The First Graders at SMPN 13 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini adalah tentang implementasi strategi pemikiran-pair-share (TPS) dalam mengajar menulis teks deskriptif. Di Indonesia, bahasa Inggris adalah bahasa asing dan digunakan di bidang pendidikan dan dianggap sebagai salah satu dari enam mata pelajaran untuk ujian nasional. Untuk membuat siswa mendapatkan skor dan minat yang baik dalam belajar bahasa Inggris, para guru harus mengajar siswa dengan banyak varietas strategi pengajaran. Jadi dari alasan itu, tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana penggunaan strategi pemikiran-pasangan (TPS) dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif siswa kelas satu di SMPN 13 Malang. Metode penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (mobil). Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus dan setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Ada empat langkah melakukan penelitian ini: perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Untuk mengumpulkan dan menganalisis data, peneliti menggunakan beberapa instrumen yaitu: panduan wawancara, daftar observasi, catatan lapangan, kuesioner dan tes penulisan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa strategi think-pair-share (TPS) dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif. Kriteria keberhasilan dalam penelitian ini adalah 70% siswa lulus skor minimum standar. Dalam siklus satu, siswa yang lulus skor minimum standar adalah 68%, sehingga siklus itu gagal dan peneliti melakukan siklus dua. Dan pada siklus dua, siswa yang lulus skor minimum standar adalah 91% siswa. Dari hasil tersebut, para peneliti menyimpulkan bahwa strategi think-pair-pare (TPS) berhasil karena peningkatan signifikan dalam skor penulisan siswa dalam siklus satu dan dua siklus. Peneliti juga memberikan beberapa saran untuk siswa, guru dan peneliti lebih lanjut. Penelitian ini penting bagi siswa sehingga siswa dapat menggunakan strategi pemikiran-pair-share (TPS) untuk membahas tentang kesulitan mereka dalam belajar bahasa Inggris dan dapat memotivasi siswa menjadi lebih baik dalam menulis teks deskriptif, bagi para peneliti, peneliti mengharapkannya Guru dapat menggunakan strategi pemikiran-pair-share (TPS) untuk mengajarkan keterampilan lain seperti membaca, berbicara dan mendengarkan dan saran terakhir adalah untuk peneliti lebih lanjut, peneliti berharap bahwa penelitian ini dapat menjadi referensi bagi mereka yang tertarik pada mereka yang tertarik untuk mereka yang tertarik melakukan studi serupa di waktu berikutnya.

English Abstract

This research is about the implementation of think-pair-share (TPS) strategy in teaching writing descriptive text. In Indonesia, English is a foreign language and it is used in education field and considered as one of the six subjects for national examination. In order to make the students get good score and interest in learning English, the teachers should teach the students with many varieties of teaching strategy. So from those reasons, the aim of this research is to know how the use of think-pair-share (TPS) strategy can improve students‟ ability in writing descriptive text of the first graders at SMPN 13 Malang. The method of this research is Classroom Action Research (CAR). This research was conducted in two cycles and each cycle consisted of two meetings. There were four steps of doing this research: Planning, action, observation and reflection. To collect and analyze the data, the researcher used some instruments namely: interview guide, observation checklist, field notes, questionnaires and writing tests. The result of this research showed that think-pair-share (TPS) strategy can improve students‟ ability in writing descriptive text. The criterion of success in this research was 70% of the students pass the standard minimum score. In cycle one, the students who pass the standard minimum score was 68%, so cycle one was failed and the researcher did cycle two. And in cycle two, the students who pass the standard minimum score was 91% of the students. From those results, the researchers concluded that think-pair-share (TPS) strategy was success because of the significant improvement in the students writing score in cycle one and cycle two. The researcher also gives some suggestions for students, teachers and further researchers. This research is important for the students so the students can use think-pair-share (TPS) strategy to discuss about their difficulty in learning English and can motivate the students to be better in writing descriptive text, for the teachers, the researcher expects that the teacher can use think-pair-share (TPS) strategy to teach other skills such as reading, speaking and listening and the last suggestion is for the further researchers, the researcher expects that this research can be a reference for those who are interested in conducting similar studies in the next time.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/445/051506631
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 19 Oct 2015 14:49
Last Modified: 18 Oct 2021 05:39
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101647
[thumbnail of 7._CHAPTER_IV_PDF.pdf]
Preview
Text
7._CHAPTER_IV_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 6._CHAPTER_III_PDF.pdf]
Preview
Text
6._CHAPTER_III_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 10._APPENDIXES_lagii_PDF.pdf]
Preview
Text
10._APPENDIXES_lagii_PDF.pdf

Download (3MB) | Preview
[thumbnail of 1._Cover,Abstrak,_Ackow,etc_PDF.pdf]
Preview
Text
1._Cover,Abstrak,_Ackow,etc_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 8._CHAPTER_V_PDF.pdf]
Preview
Text
8._CHAPTER_V_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 9._REFERENCES_fix_PDF.pdf]
Preview
Text
9._REFERENCES_fix_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 2.ABSTRACT_FEBII_PDF.pdf]
Preview
Text
2.ABSTRACT_FEBII_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3._Table_Of_Contents_PDF.pdf]
Preview
Text
3._Table_Of_Contents_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4._CHAPTER_I_PDF.pdf]
Preview
Text
4._CHAPTER_I_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5._CHAPTER_II_PDF.pdf]
Preview
Text
5._CHAPTER_II_PDF.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item