Using Jigsaw Technique to Improve Students’ Reading Comprehension in Narrative Text of The Eleven Graders of SMA Batik 1 Surakarta.

Arifaini, Fatikah (2015) Using Jigsaw Technique to Improve Students’ Reading Comprehension in Narrative Text of The Eleven Graders of SMA Batik 1 Surakarta. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini adalah tentang implementasi Jigsaw sebagai teknik belajar mengajar dalam pemahaman membaca teks naratif. Subjek penelitian ini adalah siswa SMA XI IIS 2 Batik 1 Surakarta Tahun Akademik 2014/2015. Setelah melakukan studi pendahuluan, peneliti menemukan bahwa banyak siswa tertarik pada teks naratif, tetapi peneliti juga menemukan bahwa siswa memiliki masalah dengan teks naratif karena teksnya begitu panjang dan rumit. Oleh karena itu sejak alasan itu, ditujukan untuk penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana teknik jigsaw meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam mempelajari teks naratif dari sebelas siswa kelas SMA Batik 1 Surakarta. Metode penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (mobil). Penelitian ini dilakukan dalam 2 siklus dan setiap siklus terdiri dari 2 pertemuan. Dalam penelitian tindakan kelas Setiap siklus memiliki empat langkah, ada: perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Untuk mengumpulkan dan menganalisis data, peneliti menggunakan instrumen, yaitu: panduan wawancara, observasi, kuesioner, catatan lapangan dan tes untuk mendukung data yang dikumpulkan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa teknik jigsaw dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam teks naratif. Para siswa juga termotivasi dalam belajar, mereka menikmati dan tertarik untuk belajar bahasa Inggris. Mean (skor rata-rata) siswa telah meningkat, dari skor studi pendahuluan 1 dan 2 yang diberikan oleh guru bahasa Inggris, peneliti menemukan bahwa rata-rata 2,99 dan 2,91 (skor maksimum 4,0) menjadi 3,5 di siklus kedua. Apalagi ada 73,1% siswa yang memiliki skor lebih baik dalam membaca teks naratif (skor perbandingan studi awal sebelum menggunakan teknik jigsaw dan skor siklus kedua setelah menggunakan teknik jigsaw) dan 87,8% siswa yang mendapat skor di atas 3,0 dalam membaca teks naratif dengan menggunakan teknik jigsaw. Setelah dilakukan melakukan penelitian ini, peneliti dapat menyimpulkan bahwa implementasi teknik jigsaw untuk meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam teks naratif telah berhasil. Teknik Jigsaw efektif untuk meningkatkan pemahaman siswa dalam membaca teks naratif dan dapat membuat siswa lebih aktif di kelas dan menikmati atau tertarik pada proses pembelajaran karena siswa telah membahas materi mereka dengan teman-teman mereka.

English Abstract

This research is about the implementation of Jigsaw as a teaching learning technique in reading comprehension of narrative text. The subjects of this study are the students of SMA XI IIS 2 BATIK 1 Surakarta academic year 2014/2015. After doing preliminary study the researcher found that a lot of students were interested in narrative text, but the researcher also found that the students had problem with narrative text because the text was so long and complicated. Therefore from that reason, the aimed of this research is to know how jigsaw technique improves students’ reading comprehension in learning narrative text of the eleven graders of SMA Batik 1 Surakarta. The method of this research used Classroom Action Research (CAR). This research conducted in 2 cycles and each cycle consisted of 2 meetings. In Classroom Action Research every cycle has four steps, there are: Planning, Action, Observation, and Reflection. To collect and analyze the data, the researcher used instruments, they are: interview guide, observation, questionnaire, field note and test to support the data collected. The result of this research showed that Jigsaw technique can improve students’ reading comprehension in narrative text. The students were also motivated in studying, they enjoyed and interested to learn English. The mean (average score) of the students has improved, from the scores of the preliminary study 1 and 2 that gave by the English teacher, the researcher found that the mean are 2,99 and 2.91 (maximum score is 4.0) became 3.5 in second cycle. Moreover there are 73.1% of students that has better score in reading narrative text (comparison score of preliminary studies before using jigsaw technique and score of second cycle after using jigsaw technique) and 87.8% students that got score above 3.0 in reading narrative text by using jigsaw technique. After done doing this research, the researcher can conclude that the implementation of jigsaw technique to improve students’ reading comprehension in narrative text has been successful. Jigsaw technique was effective to improve students’ comprehension in reading narrative text and it can make the students be more active in the class and enjoy or interested in learning process because students have discuss their material with their friends.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/438/051506624
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 28 Sep 2015 14:10
Last Modified: 18 Oct 2021 05:34
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101640
[thumbnail of 3_Table_Of_Contents_FATIKAH.pdf]
Preview
Text
3_Table_Of_Contents_FATIKAH.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4_SKRIPSI_NEWEST.pdf]
Preview
Text
4_SKRIPSI_NEWEST.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 2_ABSTRACT.pdf]
Preview
Text
2_ABSTRACT.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 1_COVER_FATIKAH.pdf]
Preview
Text
1_COVER_FATIKAH.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5_REFERENCES_skripsi_newest.pdf]
Preview
Text
5_REFERENCES_skripsi_newest.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item