The Use of Information Gap Technique to Improve Students’ Speaking Ability (A Classroom Action Research in the Second Year Students of SMP Negeri 1 Tumpang in the Academic Year 2014/2015).

Haristanto, Bhayu (2015) The Use of Information Gap Technique to Improve Students’ Speaking Ability (A Classroom Action Research in the Second Year Students of SMP Negeri 1 Tumpang in the Academic Year 2014/2015). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan implementasi kesenjangan informasi, menggambarkan apakah teknik kesenjangan informasi meningkatkan kemampuan berbicara siswa dalam pengajaran berbicara. Penelitian ini menganalisis peningkatan kemampuan berbicara siswa melalui teknik gap informasi. Masalah penelitian ini adalah `bagaimana implementasi teknik cati informasi untuk meningkatkan kemampuan berbicara di siswa kelas VIII dari SMPN 1 Tumpang Malang?`. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan berbicara di kelas VIII siswa SMPN 1 Tumpang Malang menuju implementasi teknik celah informasi. Metode penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (mobil). Penelitian ini dilakukan dalam 2 siklus. Dalam penelitian tindakan kelas Setiap siklus memiliki empat langkah, ada: perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Untuk mengumpulkan dan menganalisis data, peneliti menggunakan informasi dari daftar periksa observasi dan menguji untuk mendukung data yang dikumpulkan. Peneliti mengambil 34 siswa dari 8A siswa SMPN 1 Tumpang Malang sebagai subjek penelitian. Dengan mengimplementasikan kesenjangan informasi dalam pengajaran berbicara, para siswa memiliki kesempatan untuk aktif dan kooperatif dalam mengajar berbicara. Motivasi siswa untuk berbicara, untuk berlatih berbicara, dan prestasi belajar siswa ditingkatkan setelah implementasi. Ini dapat dilihat dari hasil kegiatan siswa selama tindakan, dan para siswa `pencapaian berbicara berbicara. Rata-rata pre-test adalah 53,64, pasca-tes siklus 1 adalah 68,58 dan post test of Cycle 2 adalah 79,17. Peningkatan hasil dari implementasi dari pre-test ke post-test pada siklus 1 adalah 0,32 yang dikategorikan sebagai peningkatan rendah dan peningkatan dari pre-test ke post-test pada siklus 2 adalah 0,55, yang dikategorikan sebagai peningkatan medium. . Peneliti juga memberikan beberapa saran tentang penerapan teknik GAP informasi untuk meningkatkan kemampuan berbicara yang mudah-mudahan akan bermanfaat bagi siswa, dan guru-guru bahasa Inggris lainnya atau peneliti terhadap implementasi kesenjangan informasi dalam pengajaran berbicara.

English Abstract

This research is aimed at describing the implementation of Information Gap, describing whether or not information gap technique improves the students‟ speaking ability in teaching speaking. This research analyzed the improvement of students‟ speaking ability through information gap technique. The problem of the study is „How is the implementation of information gap technique to improve speaking ability at class VIII students of SMPN 1 Tumpang Malang?‟. The objectives of the study is to improve speaking ability at class VIII students of SMPN 1 Tumpang Malang towards the implementation of information gap technique. The method of this research used Classroom Action Research (CAR). This research was conducted in 2 cycles. In Classroom Action Research every cycle has four steps, there are: Planning, Action, Observation, and Reflection. To collect and analyze the data, the researcher used the information from observation checklist and test to support the data collected. The researcher took 34 students of 8A students of SMPN 1 Tumpang Malang as the subject of the research. By implementing information gap in teaching speaking, the students have chance to be active and cooperative in teaching speaking. The students‟ motivation to speak, to practice speaking, and students‟ achievement of speaking is improved after the implementation . It can be seen from the result of the students‟ activities during the action, and the students‟ speaking achievement of speaking. The mean of pre-test is 53.64, post-test of cycle 1 is 68.58 and post test of cycle 2 is 79.17. The improvement result of the implementation from pre-test to post-test in cycle 1 is 0.32 which is categorized as a low improvment and the improvement from pre-test to post-test in cycle 2 is 0.55, which is categorized as a medium improvement. The researcher also gives some suggestions about the implementation of information gap technique to improve the speaking ability that hopefully will be useful for the students, and other English teachers or researchers towards the implementation of information gap in teaching speaking.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/399/051506529
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 25 Sep 2015 08:58
Last Modified: 18 Oct 2021 04:51
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101596
[thumbnail of Bhayu_Haristanto'_thesis_2015.pdf]
Preview
Text
Bhayu_Haristanto'_thesis_2015.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item