Septiantrini, Nia (2015) The Implementation Of Online English Test At Indonesian Senior High School Context: A Case Study At Smkn 5 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penilaian adalah salah satu element penting di dalam proses pembelajaran yang berhubungan dengan hasil pembelajaran. Salah satu bentuk penilaian adalah penilaian summative. Penilaian summative bisa berbentuk tes. Saat ini, bentuk tes telah dipengaruhi oleh teknologi. Tes bisa berbentuk tes online dengan menggunakan sistem computer-based dan paper-and-pen test. Penelitian ini fokus pada pelaksanaan tes online bahasa Inggris di Indonesia khususnya di konteks sekolah menengah atas. Permasalahan dari penelitian ini adalah bagaimana pelaksanaan tes online di SMKN 5 Malang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki pelaksanaan tes online di SMKN 5 Malang. Penelitian ini menggunakan desain kualitatif. Penelitian ini bertempat di SMKN 5 Malang. Subjek dari penelitian ini adalah kepala sekolah, staf IT, guru dan enam siswa dari kelas sebelas Kayu. Selain itu, instrument yang digunakan untuk mengambil data adalah lembar observasi, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil yang didapat dari penelitian ini, dapat ditemukan bahwa pelaksanaan tes online Bahasa Inggris di Indonesia, khususnya di SMKN 5 Malang adalah bagus. Desain sistem yang digunakan sesuai dengan standart dan kriteria dari teori Hang. Sistem yang dipakai memudahkan siswa dan guru untuk mengerjakan tes online. Kebutuhan dasar yang seharusnya masuk seperti, test database support, test paper, organization of examination, marking, statistical analysis results, and query result (Hang,2011) muncul selama pelaksanaan tes online Bahasa Inggris. Kemudian, kriteria untuk Staf IT, guru dan siswa juga telah memenuhi kriteria dari teori yang telah disampaikan. Berdasarkan hasil temuan dari penelitian ini, peneliti memberikan saran untuk SMKN 5 Malang agar memperbaiki jaringan internet dan menambah fasilitas sekolah seperti komputer dan memperbaharui Wi-Fi. Kemudian guru seharusnya memberikan perhatian lebih selama tes online berlangsung. Dan untuk peneliti selanjutnya, diharapkan bisa membahas tentang perbandingan antara paper-and pen test dengan computer based test dan memilih aplikasi lain seperti web-based test dan computer adaptive test.
English Abstract
Assessment is one of the most important elements in teaching and learning process which is related with learning outcomes. One type of assessment is summative assessment which can be in the form of test. Nowadays, as technology is emerging in various domains, test is affected by the technology. The test can be in form of online test that uses computer-based test. This research focuses on the implementation of online English test in Indonesia especially in senior high school context. This problems for this study is “How is the implementation of online English test at SMKN 5 Malang?” This study aims at investigating the implementation of online test at SMKN 5 Malang. This research used qualitative design. This study took a place in SMKN 5 Malang. It used a case study approach because it was focus on one single case in one school. The subjects of this research were the principal, the IT Staff, the teacher and six students from eleventh graders in Kayu class. Moreover, the instruments used in this research were observation sheet, interview guide, and documentation. According to the findings of this research, it was found that the implementation of online English test in Indonesia, especially in SMKN 5 Malang is good. It can be said good because the implementation of online English test was fulfilled the criteria and standard by Hang.The basic requirements such as test database support, test paper, organization of examination, marking, statistical analysis results, and query result (Hang,2011) exist in the process of the implementation. The criteria for the IT Staff as administrator, teacher, and students have also been fulfilled. Based on the result of this research, the researchersuggest the SMKN 5 Malang to repair the internet connection and add the facility such as PC (Personal Computer) and upgrade the Wi-Fi. Then, the teacher should give more attention to the students during the online test. For the next researcher, the next study is expected to compare between the paper-and-pen test and computer-based test and to investigate the implementation with different application such as web-based test and computer adaptive test.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/369/ 051506499 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 17 Sep 2015 15:39 |
Last Modified: | 17 Sep 2015 15:39 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101563 |
Actions (login required)
View Item |