The Implementation of English Club as an Extracurricular Program at SMPN 3 Malang.

Cahyarani, RositaDini (2015) The Implementation of English Club as an Extracurricular Program at SMPN 3 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris sebagai bahasa internasional dianggap sebagai bahasa penting untuk keperluan komunikasi. Sebagai negara penutur bahasa Inggris non-asli, siswa di Indonesia belajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Para peserta didik memiliki sedikit latihan untuk berbicara dalam bahasa Inggris. Oleh karena itu, para siswa harus mendapatkan tempat dan kesempatan untuk mempraktikkan keterampilan berbahasa Inggris mereka lebih dari yang mereka pelajari dalam jadwal reguler di kelas. Jadi, lebih baik mengadakan program ekstrakurikuler sebagai waktu tambahan untuk membantu siswa untuk meningkatkan keterampilan berbicara mereka. Kegiatan yang termasuk dalam program ekstrakurikuler adalah klub Inggris yang menyediakan berbagai kegiatan dalam mengajar dan belajar bahasa Inggris, terutama dalam keterampilan berbicara. Sehubungan dengan melakukan penelitian, peneliti memilih SMPN 3 Malang sebagai subjek penelitian untuk melakukan penelitian, karena menyediakan klub bahasa Inggris sebagai tempat untuk memberikan siswa kesempatan untuk berlatih dan meningkatkan keterampilan berbicara melalui kegiatan tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan bagaimana implementasi klub Inggris sebagai program ekstrakurikuler di SMPN 3 Malang, yang mencakup kegiatan, bahan dan media yang digunakan, dan perspektif peserta terhadap program. Penelitian ini dalam bentuk penelitian kualitatif deskriptif. Penelitian ini menggunakan beberapa instrumen untuk mendapatkan data, yaitu pedoman wawancara, daftar periksa observasi, catatan lapangan, dan kuesioner. Temuan menunjukkan bahwa aktivitas utama klub Inggris adalah mendongeng. Kegiatan yang termasuk dalam kegiatan mendongeng adalah wawancara, pengenalan para siswa, menceritakan peristiwa masa lalu, kinerja mendongeng, dan memberikan umpan balik dan koreksi oleh instruktur klub Inggris. Bahan yang digunakan adalah sebuah cerita. Media yang digunakan adalah film, video, boneka dan beberapa properti untuk kinerja mendongeng. Instruktur percaya bahwa klub Inggris menyediakan tempat dan kesempatan bagi siswa untuk berlatih dan meningkatkan keterampilan berbicara mereka. Sementara, para siswa merasa bahwa klub Inggris dapat meningkatkan keterampilan berbicara mereka melalui kegiatan. Peneliti memberikan beberapa saran terhadap implementasi klub Inggris, termasuk memberikan kegiatan yang efektif bagi siswa sebagai audiens dalam kinerja mendongeng dan memperbaiki jadwal program ekstrakurikuler yang dilaksanakan, juga untuk peneliti selanjutnya harus mengamati berbagai aspek dari Implementasi klub Inggris sebagai program ekstrakurikuler.

English Abstract

English as an international language is considered as an important language for communication purposes. As a non native English speaker country, students in Indonesia learn English as a foreign language. The learners have less practice to speak in English. Therefore, the students should get a place and the opportunity to practice their English speaking skill more than as they learn in the regular schedule in the classroom. So, it is better to hold an extracurricular program as an additional time to help the students to improve their speaking skill. An activity that included in an extracurricular program is English Club which provides various activities in teaching and learning English, especially in speaking skill. In relation to conduct the study, the researcher chose SMPN 3 Malang as the research subject to conduct the research, since it provides English Club as the place to give the students a chance to practice and enhance their speaking skill through the activity implemented. The aim of this study is to describe how the implementation of English Club as an extracurricular program at SMPN 3 Malang, which covers the activities, materials and media used, and the participants’ perspectives toward the program. This study was in the form of descriptive qualitative research. The research used some instruments to gain the data, those are interview guideline, observation checklist, field note, and questionnaire. The findings showed that the main activity of the English Club was storytelling. The activities included in storytelling activity were the interview, the introduction by the students, telling past events, storytelling performance, and giving feedback and correction by the instructors of the English Club. The material used was a story. The media used were movie, video, puppet and some properties for the storytelling performance. The instructors believed that the English Club provides a place and the opportunity for the students to practice and enhance their speaking skill. While, the students felt that the English Club could improve their speaking skill through the activity. The researcher provides some suggestions toward the implementation of the English Club, including providing the effective activities for the students as the audiences in storytelling performance and fix the crushed schedule of the extracurricular programs implemented, also for the further researcher should observe the different aspects of the implementation of English Club as an extracurricular program.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/345/051506476
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 16 Sep 2015 13:53
Last Modified: 18 Oct 2021 03:56
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101538
[thumbnail of THE_IMPLEMENTATION_OF_ENGLISH_CLUB_AS_AN_EXTRACURRICULAR_PROGRAM_AT_SMPN_3_MALANG.pdf]
Preview
Text
THE_IMPLEMENTATION_OF_ENGLISH_CLUB_AS_AN_EXTRACURRICULAR_PROGRAM_AT_SMPN_3_MALANG.pdf

Download (7MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item