Setyowati, SantiAsep (2015) Comparison between Flashcards and Textbook Material in Teaching Vocabulary to the 4th Graders of SDN Tunjung Sekar III Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Belajar kosakata adalah langkah pertama yang harus dilakukan setiap orang untuk menggunakan bahasa dengan benar dan lancar. Kebanyakan orang belajar dan tahu banyak kosakata baru dari sekolah mereka. Dalam hal ini, orang yang paling berpengaruh adalah guru. Kosakata mengajar tidak mudah bagi guru bahasa Inggris karena membutuhkan beberapa aspek yang harus diperhatikan seperti bahan yang digunakan, teknik dalam mengajar, dan bagaimana guru dapat membangun lingkungan yang ramai dan menyenangkan di kelas. Penelitian ini difokuskan pada bahan pengajaran terutama flashcard dan bahan buku teks karena kedua bahan adalah bahan paling banyak digunakan oleh guru. Oleh karena itu, investigasi bahan pengajaran yang paling efektif dalam mengajar kosa kata akan menjadi tujuan dari penelitian ini. Penelitian ini dimaksudkan untuk menyelidiki bagaimana pengajaran kosakata menggunakan gambar dan buku teks membantu meningkatkan skor siswa dan mencari tahu perbandingan skor siswa dan partisipasi antara kosa kata pengajaran menggunakan gambar dan buku teks. Penelitian ini menggunakan desain kuasi-eksperimental yang melibatkan dua kelas (n = 51, kelas = 21. b kelas = 30). Tes kosakata (pre-test) diberikan kepada siswa pada awal pelajaran untuk mengetahui skor mereka sebelum perawatan. Setelah itu, sebuah kelas menerima pengobatan kartu flash untuk mempelajari kosa kata sementara B kelas diajarkan melalui perawatan buku teks. Di akhir pelajaran, post-test (tes prestasi) diberikan kepada kedua kelas untuk melihat efek dari kedua bahan. Hasil yang diperoleh melalui uji-t pada SPSS menunjukkan bahwa skor siswa membaik setelah mereka diajarkan dengan menggunakan kartu flash dan buku teks, tetapi kartu flash ditemukan lebih efektif. Selanjutnya, hasil partisipasi siswa di kelas juga menunjukkan bahwa bahan flashcard dapat membangkitkan minat dan kinerja siswa di kelas daripada buku teks. Saran diberikan untuk guru bahasa Inggris untuk menggunakan lebih banyak bahan dan teknik dalam mengajar untuk mengumpulkan perhatian siswa di kelas. Untuk peneliti terkait di masa depan, mereka dapat mengumpulkan data dari peserta yang berbeda atau membandingkan bahan yang berbeda dalam mengajar kosakata untuk memberikan hasil yang lebih komprehensif.
English Abstract
Learning vocabulary is the first step that every people has to do in order to use language correctly and fluently. Most people learn and know a lot of new vocabularies from their school. In this case, the most influencing person is the teacher. Teaching vocabulary is not easy for English teacher since it requires some aspects that should be noticed such as the materials used, the techniques in teaching, and how teacher can build such a lively and enjoyable environment in class. This research was focused on the teaching material especially flashcards and textbook material since both materials are the most material used by teacher. Therefore, investigating the most effective teaching material in teaching vocabulary would be the aim of this research. This research was intended to investigate how is teaching vocabulary using picture and textbook help increasing the students’ score and figure out the comparison of students’ score and participation between teaching vocabulary using picture and textbook. This research employed a quasi-experimental design which involved two classes (N=51, A class=21; B class=30). The vocabulary test (pre-test) was given to students at the beginning of the lesson to know their score before treatment. After that, A class received flashcards treatment for learning vocabulary while B class was taught through textbook treatment. At the end of the lesson, the post-test (achievement test) was administered to both classes to see the effect of both materials. The obtained results through t-test in SPSS indicated that students’ score improved after they were taught by using flashcards and textbook, but flashcards was found more effective. Furthermore, the results of students’ participation in class also showed that flashcards material can arouse students’ interest and performance in class rather than textbook. Suggestions were given for the English teacher to use more materials and techniques in teaching in order to gather students’ attention in class. For future related researchers, they can collect the data from different participants or comparing different materials in teaching vocabulary for providing more comprehensive results.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/340/051506471 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 16 Sep 2015 13:31 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 03:50 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101533 |
Preview |
Text
lengkap.pdf Download (4MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |