Putra, Mirza Zuabaidin Syah (2015) Improving Students’ Vocabulary Mastery Through Pictionary Game (A Classroom Action Research Of Social Science 5 Sma Panjura Malang 2014/2015 Academic Year). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Karena bahasa Inggris menjadi subjek wajib untuk sekolah menengah pertama dan sekolah menengah atas, bahasa Inggris masih dianggap sebagai bahasa asing yang dipelajari dan diperoleh dalam pendidikan formal. Namun, orang harus menyadari bahwa sebelum mereka memperoleh bahasa, mereka harus belajar kosakata terlebih dahulu. Penguasaan kosakata membuat orang dapat berbicara, menulis, mendengarkan dan membaca dengan baik. Penelitian ini adalah tentang implementasi Game Pictionary untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa di X IIS 5 SMA Panjura Malang. Berdasarkan studi pendahuluan yang dilakukan oleh penulis, dikonfirmasi bahwa sulit bagi siswa di X IIS 5 SMA Panjura Malang untuk mengejar makna dari buku teks dan juga kosakata dari penjelasan guru karena kurangnya kosa kata siswa dalam bahasa Inggris . Mengenai fenomena itu, penulis mengusulkan teknik pengajaran bernama Pictionary Game yang dimodifikasi dari teori Thornbury untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa. Masalah penelitian ini dirumuskan sebagai `Bagaimana Game Pictionary meningkatkan kosakata siswa?`. Berdasarkan pernyataan masalah, tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana permainan pictionary meningkatkan kosakata siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (mobil) berdasarkan pada KEMMIS, siklus et al. Penelitian ini dilakukan dalam 1 siklus yang terdiri dari 3 pertemuan. Untuk dikumpulkan dan aneryzed data penulis menggunakan beberapa instrumen yaitu QuestioAnnaRe, panduan wawancara, daftar observasi dan catatan bidang karena penelitian ini berfokus pada peningkatan siswa. Sebagai kesimpulan, hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan penguasaan kosakata siswa setelah implementasi Game Pictivary. Dari kriteria kesuksesan yang telah ditetapkan yaitu setidaknya 75% siswa setidaknya mendapatkan 5 skor peningkatan dari pre-test, kira-kira ada 82,35% siswa lulus kriteria kesuksesan. Dari hasil ini, penulis menyimpulkan bahwa implementasi Game Pictionary berhasil dan efektif untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa. Disarankan untuk penerima masa depan untuk membuat teknik pengajaran lebih menarik dan menyenangkan serta memaksimalkan dan mengatur waktu yang diberikan dengan lebih baik. Akhirnya, guru dapat menggunakan teknik ini untuk mengajar mata pelajaran lain dalam bahasa Inggris karena teknik ini dapat diperpanjang dan diperluas.
English Abstract
Since English becomes a compulsory subject for Junior High School and Senior High School, English is still considered as a foreign language which is learnt and acquired in formal education. However, people have to realize that before they acquire a language, they have to learn vocabulary first. Vocabulary mastery makes people able to speak, write, listen and read nicely. This research is about the implementation of Pictionary Game to improve students’ vocabulary mastery at X IIS 5 SMA Panjura Malang. Based on the preliminary study that was conducted by the writer, it confirmed that it was hard for students at X IIS 5 SMA Panjura Malang to catch up meaning from the textbook and also vocabulary from teachers’ explanation because of students’ lack of vocabulary in English. Regarding to those phenomena, the writer proposes a teaching technique named Pictionary Game modified from Thornbury’s theory to improve students’ vocabulary mastery. The problem of this research formulated as “How does Pictionary Game improve students’ vocabulary?”. Based on the statement of the problem, the objective of this research is to find out how Pictionary Game improves students’ vocabulary. The method used in this research is Classroom Action Research (CAR) based on Kemmis, et al’s cycle. This research was conducted in 1 cycle that consisted of 3 meetings. To collected and anlyzed the data the writer used some instruments namely questioannaire, interview guide, observation checklist and field note as this research was focuses on the students’ improvement. In conclusion, the result of the research showed that there is improvement of students’ vocabulary mastery after the implementation of Pictionary Game. From the criteria of success that have been set which is at least 75% of students at least gain 5 score of improvement from pre-test, approximately there are 82,35% of students pass the criteria of success. From this result, the writer concludes that the implementation of Pictionary Game was successfully and effectively to improve students’ vocabulary mastery. It is suggested for future reseacher to make the teaching technique more interesting and fun as well as maximize and manage the time given more appopriately. At last, teachers can use this technique to teach other subjects in English because this technique can be extended and broaden.
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/338/0515064669 |
Uncontrolled Keywords: | Vocabulary mastery, pictionary game |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 16 Sep 2015 13:22 |
Last Modified: | 01 Dec 2021 03:38 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101530 |
Preview |
Text
1_COVER.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
2_ACKNOWLEDMENT_&_TABLE_OF_CONTENTS.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
3_CHAPTER_1,_2,_3,_4,_5_&_APPENDICES.pdf Download (7MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |