The Effects Of Using Computer-Based Test As An Achievement Test

Puspita, QorinaLaila (2015) The Effects Of Using Computer-Based Test As An Achievement Test. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dunia pendidikan membutuhkan teknologi sebagai alat untuk menunjang aktivitas kependidikanan. Untuk negara berkembang seperti Indonesia, penggunaan komputer untuk membantu kegiatan belajar mengajar adalah hal yang cukup baru. Sekolah tidak melihat kegunaan komputer sebagai alat untuk menilai pemahaman siswa tentang apa yang telah dipelajari. Meskipun Computer-Based Test (CBT) sudah mulai digunakan di Kota Malang, sekolah-sekolah di Kabupaten Malang masih belum menggunakan mode CBT untuk mengevaluasi siswa. Pelajaran Bahasa Inggris di SMAN 1 KEPANJEN masih di ujikan dengan cara konvensional yaitu Paper and Pencil-Based Test (PBT). Karena beberapa alasan tersebut, penelitian ini dilaksanakan untuk melihat apakah ada pengaruh dari mode CBT sebagai ulangan harian pada nilai siswa. Penelitian ini adalah penelitian kuasi-ekperimental yang dilaksanakan dalam tiga tahap, yaitu; tahap pre-eksperimental, tahap eksperimental, dan tahap post-experimental. Data yang diperoleh dan dianalisa adalah data kuantitatif. Perhitungan statistik dilakukan dengan menggunakan program SPSS versi 16. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa ada pengaruh tes pada mode CBT, tetapi tidak ditemukan adanya pengaruh tes pada mode PBT. Keberadaan pengaruh tes mempengaruhi keberadaan pengaruh perlakuan. Sebelum pengaruh tes dihilangkan dalam analisis, ditemukan adanya signifikansi pada pengaruh perlakuan untuk mode CBT [f(1, 70)= 10.420 , p< 0.05]. Pengaruh perlakuan untuk mode CBT tidak ditemukan setelah pengaruh tes dihilangkan dalam proses analisis [f(1, 70)= 2.716, p>0.05]. Peneliti menyimpulkan bahwa mode tes tidak memiliki pengaruh yang signifikan terhadap nilai siswa. Peneliti menyarankan pada peneliti dimasa depan untukk menambah data kualitatif dengan memberi sudut pandang dari peneliti dan atau guru yang melaksanakan ujian. Sehingga pembaca dapat melihat deskripsi tentang sudut pandang pihak yang lain. Peneliti juga menyarankan agar peneliti dimasa depan dapat menambah variabel bebas dalam pelaksanaan penelitian yang sejenis, hal ini diharapkan mampu memberikan hasil yang berbeda.

English Abstract

Education field needs technology as a tool that would help a lot for doing the educational activities. For a developing country like Indonesia, using computer to assist learning and teaching activity is apparently a new thing. Schools did not see the use of computer as a tool or medium to assess their students’ understanding of what teachers had taught. Though it had already been used in Malang city, schools in Malang Regency did not use Computer-based Test as their mode of testing. English subject in SMAN 1 KEPANJEN was tested in conventional way of assessing (Paper and Pencil-based Test). Because of those reasons, this research was conducted to see the effects of Computer-based test as an achievement test on students’ performance. This study was a quasi-experimental study that was conducted in three stages, they were pre-experimental stage, experimental stage, and post-experimental stage. The data were in the form of quantitative data. A statistical calculation was conducted by operating SPSS 16 Program. The result of this research showed that there was testing effect on Computer-Based Test (CBT) mode, but it was not found on Paper and Pencil-Based (PBT) mode. The existence of testing effect influenced the occurrence of treatment effect for CBT. There was significant treatment effect for CBT mode before the testing effect was removed [f(1, 70)= 10.420 , p< 0.05]. After removing testing effect, there was no treatment effect occurred for CBT mode [f(1, 70)= 2.716, p>0.05]. Researcher concluded that testing mode did not have significant effects on students’ performance. Researcher suggested further researchers to try adding qualitative data by putting the test maker’s (this can be the researcher and also the teacher) point of view, so that reader would be able to read other point of view in such description. Another suggestion that the researcher wanted to deliver is that further researcher can add more dependent variables in conducting this kind of research so that it might show different result.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/302/ 051506432
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 17 Sep 2015 14:06
Last Modified: 17 Sep 2015 14:06
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101491
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item