Cor relation between Motivat ion and Att itude toward EFL Lear ning: A Study of Undergraduate Students at Study Pr ogram of English Universitas Br awijaya.

Praminatih, GustiAyu (2015) Cor relation between Motivat ion and Att itude toward EFL Lear ning: A Study of Undergraduate Students at Study Pr ogram of English Universitas Br awijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa asing seperti bahasa Inggris jarang dipergunakan oleh pembicara yang tinggal di negara yang sehari-hari tidak menggunakan bahasa Inggris. Maka dari itu untuk menguasai bahasa Inggris, ada dua faktor penting yang mempengaruhi keberhasilan belajar bahasa yang harus diperhatikan. Faktor tersebut adalah motivasi dan perilaku. Penulis melakukan penelitian mengenai motivasi dan perilaku mahasiswa Program Studi Sastra Inggris semester pertama dan juga hubungan kedua dari kedua faktor tersebut. Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini dibagi menjadi tiga yaitu: (1) Seberapa tinggi tingkat motivasi yang dimiliki oleh mahasiswa Program Studi Sastra Inggris semester pertama di Universitas Brawijaya, (2) Seberapa tinggi tingkat perilaku yang dimiliki oleh mahasiswa Program Studi Sastra Inggris semester pertama di Universitas Brawijaya dan (3) Apa hubungan antara motivasi dan perilaku yang dimiliki oleh mahasiswa Program Studi Sastra Inggris semester pertama di Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif karena data yang dianalisis dalam bentuk analisis statistik. Data yang diperoleh berasal dari kuesioner Attitude Motivation Test Battery (AMTB) dengan peserta berjumlah 119 orang. Dalam penelitian ini, penulis menemukan bahwa mahasiswa Program Studi Sastra Inggris semester pertama di Universitas Brawijaya memiliki integrative motivation dan instrumental motivation. Mereka juga memiliki perilaku yang baik terhadap pembelajaran bahasa Inggris dan juga perilaku yang baik terhadap penutur bahasa Inggris. Terdapat hubungan yang kuat antara motivasi dan perilaku. Penulis menyarankan kepada mahasiswa Program Studi Sastra Inggris agar lebih sering berinteraksi dengan penutur asli bahasa Inggris dan juga mengambil mata kuliah yang memiliki tujuan khusus. Para pengajar disarankan untuk mendesain kegiatan belajar-mengajar yang sesuai dengan kebutuhan mahasiswa. Peneliti selanjutnya disarankan supaya melakukan penelitian mengenai motivasi dan perilaku atau sikap yang mempengaruhi lainnya dengan menggunakan pendekatan yang berbeda.

English Abstract

Foreign language such as English is barely spoken by the people outside English-speaking countries. Therefore, to master the language, English learners should give emphasize on two most important factors that influence their achievement in learning the language. The factors are motivation and attitude. The writer conducted a study about first year undergraduate students’motivation and attitude and also correlation between those two variables. There are three problems of the study namely: (1) What degree of motivation owned by first year undergraduate students of Study Program of English Universitas Brawijaya; (2) What degree of attitude owned by first year undergraduate students of Study Program of English Universitas Brawijaya; and (3) What is the correlation between motivation and attitude owned by first year undergraduate students of Study Program of English Universitas Brawijaya. This study used descriptive quantitative approach because the data being analyzed was in the form of statistical data. The data were obtained from Attitude Motivation Test Battery (AMTB) questionnaire from 119 participants. In this study, the writer found that first year undergraduate students of Study Program of English Universitas Brawijaya were both integratively and instrumentally motivated. They also have positive attitude toward learning English and attitude toward English-speaking people. And there was a strong correlation between motivation and attitude. The writer suggests first year undergraduate students to interact more with English native speakers and also take courses that have practical purposes. For the lecturers, they are suggested to design teaching and learning activities in accordance with the students’needs. Finally, future researchers are expected to conduct research about motivation and attitude or any other affective factors in different approach.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/30/051501343
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 23 Feb 2015 09:16
Last Modified: 18 Oct 2021 05:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101488
[thumbnail of 2._COVER_inside.pdf]
Preview
Text
2._COVER_inside.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 1._Cover.pdf]
Preview
Text
1._Cover.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3._abstract.pdf]
Preview
Text
3._abstract.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3._Declaration_of_Authorship.pdf]
Preview
Text
3._Declaration_of_Authorship.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5._Bab_1.pdf]
Preview
Text
5._Bab_1.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 7._Bab_3.pdf]
Preview
Text
7._Bab_3.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 6._Bab_2.pdf]
Preview
Text
6._Bab_2.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 8._Bab_4.pdf]
Preview
Text
8._Bab_4.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4._Supervisors_Approval.pdf]
Preview
Text
4._Supervisors_Approval.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4._abstrak.pdf]
Preview
Text
4._abstrak.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 9._Bab_5.pdf]
Preview
Text
9._Bab_5.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 9._TABLE_OF_CONTENTS.pdf]
Preview
Text
9._TABLE_OF_CONTENTS.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 10.REFERENCES.pdf]
Preview
Text
10.REFERENCES.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item