Error Analysis on the Use of Personal Pronoun by the 8th Grade Students of MTs Yaspuri Malang.

Najib, NurrohmadAinun (2015) Error Analysis on the Use of Personal Pronoun by the 8th Grade Students of MTs Yaspuri Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meneliti analisis kesalahan dalam penggunaan kata ganti orang oleh siswa kelas 8 MTs Yaspuri Malang. Tujuan pertama dalam penelitian ini adalah untuk menemukan macam-macam kesalahan dalam penggunaan kata ganti orang oleh siswa kelas 8 MTs Yaspuri Malang, sedangkan yang kedua adalah untuk menemukan kesalahan yang paling banyak yang dilakukan oleh siswa kelas 8 tersebut. Metode kualitatif digunakan untuk menganalisis data. Data penelitian ini diperoleh melalui tes pilihan ganda oleh 17 siswa kelas 8 MTs Yaspuri Malang. Dalam menganalisis data, penulis menggunakan teori yang dikemukakan oleh Cobuild (1990) tentang Personal Pronoun. Dalam menganalisis data, penulis mengikuti prosedur analisis yang dikemukakan oleh Ellis (1997), diantaranya; mengidentifikasi kesalahan, mendeskripsikan kesalahan, memaparkan kesalahan, dan mengevaluasi kesalahan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kesalahan yang dibuat oleh siswa kelas 8 terletak pada kesalahan gramatikal, adapun jumlahnya yaitu 241 kesalahan, diantaranya; subject pronoun 31 kesalahan, object pronoun 35 kesalahan, possessive adjective 59 kesalahan, possessive pronoun 48 kesalahan, dan reflexive pronoun 41 kesalahan. Dari total frekuensi kesalahan tersebut possessive adjective memiliki paling banyak kesalahan dengan total 59 kesalahan, yang setara dengan 27,57% dari total kesalahan seluruhnya. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa setiap Personal Pronoun mempunyai fungsi yang berbeda, sehingga membuat murid-murid kesulitan dalam menjawab pertanyaan, khusunya Possessive Adjective dan Possessive Pronoun. Oleh karena itu keduanya harus diajarkan secara intensif, mengingat murid-murid harus mengerjakan Ujian Akhir Semester yang merupakan syarat untuk bisa naik ke kelas 9 dan Ujian Nasional yang merupakan syarat untuk bisa lulus. Akhirnya, peneliti berikutnya disarankan untuk melakukan penelitian serupa tetapi dalam bentuk tes tulis atau tetap soal pilihan ganda dengan menambah beberapa pertanyaan tes tulis, selain itu juga bisa melakukan penelitian serupa dengan obyek berbeda atau meneliti analisis kesalahan dengan menggunakan pendekatan lain, misalnya pendekatan kuantitatif.

English Abstract

This research aims to examine the error analysis on the use of personal pronoun by the 8th grade students of MTs Yaspuri Malang. The first objective of the study is to identify the types of personal pronoun’s error made by the 8th grade students of MTs Yaspuri Malang, while the second one is to find out the most frequent type of personal pronoun error made by the 8th grade students of MTs Yaspuri Malang. Qualitative approach is used to analyze the data. The data are obtained through multiple choice tests of 17 eighth grade students of MTs Yaspuri Malang. In analyzing the data, the researcher used Personal Pronoun’s theory by Cobuild (1990) and followed on procedural analysis of Ellis (1997); identifying errors, describing errors, explaining errors, and errors evaluation. The result reveals that the students’ error occurred in grammatical categories. Total of errors are 214 errors; Subject Pronouns are 31 errors, Object Pronouns are 35 errors, Possessive Adjectives are 59 errors, Possessive Pronouns are 48 errors and Reflexive Pronouns are 41 errors. From those total frequency of errors, possessive adjective has the highest errors (59 errors). In line with this result, the most frequent type of personal pronoun error made by the students is possessive adjective by reaching 27,57%. By this, it could be concluded that the function of every personal pronoun makes students confused to choose the right answer especially the use of Possessive Adjective and Possessive Pronoun. Both possessive adjective and possessive pronoun should be drilled intensively, regarding that the students have to do Ujian Akhir Semester and Ujian Nasional in order to be able to move up to the next grade (9th grade) and graduate from school. Finally, the next researchers are suggested to conduct the same research but in the form of written text or multiple choices test by adding some questions in written text and to conduct a similar research with different object or explore error analysis on personal pronoun by applying other approaches, for instance, quantitative approach.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/288/051506418
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Sep 2015 08:36
Last Modified: 18 Oct 2021 04:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101474
[thumbnail of My_Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
My_Undergraduate_Thesis.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item