Iswara, Doni (2015) Spelling Error Found on Descriptive Text in Eighth Grade Students of SMPN 18 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kadang-kadang tidak mudah bagi pembelajar bahasa Inggris untuk menulis teks karena keterampilan ini membutuhkan beberapa aspek yang harus diperhatikan seperti struktur tata bahasa, organisasi ide, dan ejaan. Dalam penelitian ini, peneliti memfokuskan keprihatinannya dalam ejaan. Mengeja kata dengan benar penting secara tertulis dan dapat menjadi perhatian serius bagi peserta didik pemula Inggris seperti siswa sekolah menengah pertama. Penelitian ini dimaksudkan untuk menyelidiki jenis kesalahan ejaan yang dibuat oleh siswa kelas delapan SMPN 18 Malang dan untuk mencari tahu sebagian besar kesalahan ejaan yang dilakukan oleh siswa dengan menggunakan teks deskriptif sebagai media untuk mendapatkan kata-kata kesalahan ejaan. Dalam melakukan penelitian, peneliti meminta siswa untuk menulis teks deskriptif. Dalam menganalisis data peneliti menggunakan kesalahan formal teori Lexis yang diusulkan oleh James (1998) terutama taksonomi tipe distorsi untuk mengidentifikasi jenis kesalahan ejaan. Data adalah 52 kesalahan ejaan yang diambil dari 24 teks deskriptif. Peneliti mengungkapkan bahwa kesalahan ejaan terjadi pada subtipe kelalaian, overinclusion, misselection, dan misordering. Peneliti juga menemukan bahwa kesalahan ejaan yang paling terjadi adalah dalam sub-jenis kelalaian dan misselection. Kedua tipe berbagi persentase yang sama yaitu masing-masing 39%. Dari hasil yang ditemukan, peneliti menyimpulkan bahwa siswa benar-benar tahu tentang maksud menggunakan kosakata tetapi mereka masih kurang dalam menerapkan kata-kata itu terutama dalam bentuk tertulisnya. Dengan kata lain, mereka terbiasa dengan pengucapan kata-kata tetapi mereka ceroboh dalam menulis kata-kata menggunakan ejaan yang benar. Untuk mengatasi masalah itu, peneliti menyarankan bagi siswa untuk meningkatkan kosa kata dan pengetahuan ejaan mereka tidak hanya dalam kegiatan kelas tetapi pada kegiatan produktif lain seperti membaca materi dalam bahasa Inggris. Bagi guru, peneliti menyarankan untuk lebih memperhatikan ejaan dengan menciptakan aktivitas yang dapat meningkatkan keterampilan ejaan. Untuk para peneliti masa depan, lebih baik melakukan penelitian di objek yang berbeda seperti subtitle film atau dalam ejaan oral.
English Abstract
Sometimes it is not easy for learners of English to write a text since this skill requires several aspects that should be noticed such as grammatical structure, organization of idea, and the spelling. In this research, the researcher focused his concern in spelling. Spelling the word correctly is important in writing and it can be a serious attention for beginner learners of English such junior high school students. This research was intended to investigate the type of spelling errors made by eighth grade students of SMPN 18 Malang and to figure out the most type of spelling errors committed by the students by using a descriptive text as a medium to gain the spelling error words. In conducting the research, the researcher asked the students to write a descriptive text. In analyzing the data the researcher used formal errors of lexis theory that proposed by James (1998) especially the taxonomy of distortion type to identify the type of spelling errors. The data were 52 spelling errors which were taken from 24 descriptive texts. The researcher revealed that the spelling errors occurred in the the subtypes of omission, overinclusion, misselection, and misordering. The researcher also found that the most occurred spelling error are in the sub-types of omission and misselection. Both types share the same percentage which is 39% for each. From the results that were found, the researcher concluded that the students actually know about the intention of using the vocabularies but they were still lack in applying those words especially in its written form. In other words, they are familiar with the pronunciation of the words but they are careless in writing the words using correct spelling. To solve that problem, the researcher suggests for the students to improve their vocabulary and spelling knowledge not only in the classroom activity but in others productive activities such reading a material in English. For the teacher, the researcher suggests to take more attention on spelling by creating an activity that can improve the spelling skill. For the future researchers, it is better to conduct the research in different object such as movie subtitle or in oral spelling.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/236/051505204 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 23 Sep 2015 14:01 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 03:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101417 |
Preview |
Text
THESIS_-_DONI_ISWARA_-_115110107111029.pdf Download (3MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |