Portraying Concept of Indonesia through Textual Analysis and Discourse Practice in Indonesian Ministry of Tourism’s Slogans.

Rizqiya, Layla (2015) Portraying Concept of Indonesia through Textual Analysis and Discourse Practice in Indonesian Ministry of Tourism’s Slogans. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penggunaan bahasa sebagai media komunikasi untuk meyakinkan orang-orang dalam periklanan diwujudkan oleh Kementerian Pariwisata Indonesia dalam bentuk slogan. Penulis melakukan penelitian tentang memerankan konsep Indonesia melalui analisis tekstual dan praktik wacana di Kementerian Slogan Pariwisata Indonesia untuk menguraikan lebih banyak pemahaman terhadap slogan-slogan. Ada dua masalah yang harus diselesaikan dalam penelitian ini, yaitu: (1) Apa aspek bahasa yang membangun makna `Indonesia Ultimate in Diversity`, `Kunjungi Indonesia 2008. Merayakan 100 tahun Kebangkitan Nasional`, dan `Indonesia yang luar biasa `(2) Bagaimana praktik diskursif diterapkan pada` Indonesia Ultimate dalam keanekaragaman `,` Kunjungi Indonesia 2008. Merayakan 100 tahun kebangkitan nasional `, dan` Indonesia yang luar biasa `Metode penelitian ini adalah pendekatan kualitatif. Penulis berfokus pada menganalisis slogan menggunakan dua elemen analisis wacana kritis yang diusulkan oleh Fairclough yang merupakan analisis tekstual dan praktik wacana. Penelitian ini mengungkapkan bahwa setiap slogan yang diproduksi oleh Kementerian Pariwisata menarik konsep Indonesia seperti menggarisbawahi konsep keanekaragaman di Indonesia, menekankan peristiwa historis di Indonesia, dan slogan terbaru memberikan konsep Indonesia yang lebih luas yang memungkinkan semua orang menafsirkan dengan berbagai cara. . Penelitian ini diharapkan dapat memberikan lebih banyak pemahaman tentang konsep Indonesia bahwa Kementerian Pariwisata membawa bentuk slogan. Penulis menyarankan para peneliti berikutnya menyelidiki studi yang lebih luas dan lebih dalam tentang slogan menggunakan ketiga dimensi CDA oleh Fairclough atau menggunakan teori yang diusulkan oleh ahli yang berbeda seperti Teun van Dijk.

English Abstract

The use of language as communication media to persuade people in advertising is realized by the Indonesian Ministry of Tourism in form of slogans. The writer conducted a study about portraying concept of Indonesia through textual analysis and discourse practice in Indonesian ministry of tourism‟s slogans to elaborate more understanding toward the slogans. There are two problems to be solved in this study, namely: (1) What are the language aspects which construct the meaning of “Indonesia Ultimate in Diversity”, “Visit Indonesia 2008. Celebrating 100 Years of National Awakening”, and “Wonderful Indonesia” (2) How is discursive practice applied in “Indonesia Ultimate in Diversity”, “Visit Indonesia 2008. Celebrating 100 Years of National Awakening”, and “Wonderful Indonesia” The method of this study was qualitative approach. The writer focused on analyzing the slogans using two elements of critical discourse analysis proposed by Fairclough which are textual analysis and discourse practice. This study revealed that each slogan produced by The Ministry of Tourisms draws concept of Indonesia such as underlining the concept of diversity on Indonesia, emphasizing the historical events in Indonesia, and the latest slogan provides wider concept of Indonesia that enable everyone to interpret in various way. This study is expected to give more understanding about the concept of Indonesia that the Ministry of Tourism brought in form of slogans. The writer suggested next researchers investigate wider and deeper study about slogans using all three dimensions of CDA by Fairclough or using theory proposed by different expert like Teun Van Dijk.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/235/051505203
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 23 Sep 2015 13:58
Last Modified: 18 Oct 2021 03:44
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101416
[thumbnail of Skripsi_Layla_Rizqiya_115110100111007.pdf]
Preview
Text
Skripsi_Layla_Rizqiya_115110100111007.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item