The Implementation of Teaching Technique in Reading Comprehension of English Lesson at SMA Muhammadiyah 2 Surabaya.

Hariyanti, Rizki (2015) The Implementation of Teaching Technique in Reading Comprehension of English Lesson at SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris adalah bahasa global. Banyak orang di dunia menggunakan bahasa Inggris sebagai komunikasi untuk bisnis, politik, hiburan, dll. Di Indonesia, bahasa Inggris diajarkan sebagai bahasa asing. Ada empat keterampilan dalam bahasa Inggris, itu menulis, membaca, mendengarkan dan berbicara. Di sini, membaca adalah keterampilan yang sangat penting. Membaca tidak dapat dipisahkan dari peran guru. Guru memiliki peran penting untuk membantu siswa dalam membaca dan memahami teks. Guru perlu menggunakan teknik yang sesuai dan menarik untuk membantu siswa dalam membaca pemahaman. Masalah utama dalam penelitian ini adalah teknik seperti apa yang digunakan oleh guru dalam mengajar pemahaman membaca di kelas XI SMA Muhammadiyah 2 Surabaya? Peneliti juga merumuskan masalah spesifik dalam penelitian ini adalah: a. Bahan apa yang digunakan oleh guru dalam mengajar pemahaman membaca di kelas XI SMA Muhammadiyah 2 Surabaya? B. Media apa yang digunakan oleh guru dalam mengajar pemahaman membaca di kelas XI SMA Muhammadiyah 2 Surabaya? Penelitian ini adalah studi kualitatif. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah daftar periksa observasi, wawancara, catatan lapangan, dan dokumentasi. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa guru bahasa Inggris di SMA Muhammadiyah 2 menggunakan teknik tiga fase dan teknik jigsaw dalam mengajar pemahaman membaca. Guru mengambil bahan dari berbagai sumber seperti internet, koran, atau majalah. Untuk membantu siswa memahami teks, guru menggunakan media tradisional dan modern. Ada beberapa saran untuk guru. Dalam melakukan fase pembacaan pra, lebih baik bagi guru untuk membahas kosakata. Dalam presentasi, lebih baik bagi guru untuk memberi siswa umpan balik atau komentar. Sementara itu, dalam melakukan teknik jigsaw, lebih baik bagi guru untuk mempertimbangkan manajemen waktu. Untuk peneliti lebih lanjut, mereka dapat melakukan penelitian serupa dengan objek yang berbeda atau keterampilan yang berbeda di masa depan.

English Abstract

English is a global language. Many people in the world use English as communication for business, politics, entertainment, etc. In Indonesia, English is taught as a foreign language. There are four skills in English, those are writing, reading, listening and speaking. Here, reading is a very important skill. Reading cannot be separated from the teacher’s role. The teacher has an important role to help students in reading and understanding a text. The teacher needs to use appropriate and interesting technique to help students in reading comprehension. The main problems in this research was what kind of technique used by the teacher in teaching reading comprehension at grade XI SMA Muhammadiyah 2 Surabaya? The researcher also formulates the specific problems in this research were : a. What kind of materials used by the teacher in teaching reading comprehension at grade XI SMA Muhammadiyah 2 Surabaya ? b. What kind of media used by the teacher in teaching reading comprehension at grade XI SMA Muhammadiyah 2 Surabaya ? This study was a qualitative study. The instruments used in this study were observation checklist, interview, field notes, and documentation. The findings of this study showed that the English teacher at SMA Muhammadiyah 2 used three phase technique and jigsaw technique in teaching reading comprehension. The teacher took materials from various sources such as internet, newspaper, or magazine. To help students comprehend the text, the teacher used both traditional and modern media. There were some suggestions for the teacher. In conducting pre reading phase, it is better for the teacher to discuss the vocabulary. In presentation, it is better for the teacher to give students a feedback or comment. Meanwhile, in conducting jigsaw technique, it is better for the teacher to consider the time management. For further researchers, they can do a similar research with different object or different skill in the future.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/215/051505223
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 21 Sep 2015 09:07
Last Modified: 18 Oct 2021 04:35
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101394
[thumbnail of RIZKI_HARIYANTI_115110501111002.PDF]
Preview
Other
RIZKI_HARIYANTI_115110501111002.PDF

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item