Classroom Interaction Characteristics in an English Subject of Tenth Grade Students at SMA Negeri 8 Malang.

Budiastuti, MadeDina (2015) Classroom Interaction Characteristics in an English Subject of Tenth Grade Students at SMA Negeri 8 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Interaksi kelas adalah cara untuk membuat kelas memenuhi tujuan bahasa belajar bahasa mana yang digunakan untuk berkomunikasi dalam bentuk lisan atau tertulis di kelas. Penulis melakukan studi tentang interaksi kelas pada siswa kelas sepuluh (X IPA 1 dan X IPA 3) dari SMAN 8 Malang di mana guru menunjukkan manajemen kelas yang dikelola dengan baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui karakteristik interaksi kelas apa yang muncul dalam mengajar dan belajar bahasa Inggris siswa kelas sepuluh SMAN 8 Malang. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskriptif. Dalam menganalisis data, penulis menggunakan Flanders Interact Analysis System (Fias) yang mana dari alat untuk mengamati interaksi kelas. Penelitian ini mengungkapkan bahwa karakteristik interaksi kelas yang dominan yang muncul dalam dua kelas adalah peserta siswa dengan proporsi 58,9% di kelas X IPA 1 dan 61,3% di X IPA 3. Kemudian, diikuti oleh Content Cross dengan proporsi 42,2% di X IPA 1 dan 42,5% dalam x IPA 3. Karakteristik ketiga adalah kontrol guru dengan proporsi 4,3% dalam X IPA 1 dan 3,3% dalam X IPA 3. Sementara itu, karakteristik terakhir yang memiliki proporsi terendah adalah dukungan guru dengan 1,4% dalam X IPA 1 dan 1,3% dalam X IPA 3. Dari hasilnya, penulis menyarankan bahwa guru perlu meningkatkan dan menyeimbangkan dua karakteristik kelas yang merupakan dukungan guru dan kontrol guru untuk menciptakan suasana yang lebih nyaman di dalam kelas.

English Abstract

Classroom interaction is a way to make the class fulfill the goal of learning language which language is used to communicate in spoken or written forms in the classroom. The writer conducted the study on classroom interaction in tenth grade students (X IPA 1 and X IPA 3) of SMAN 8 Malang where the teacher showed a well managed classroom management. This research is aimed to find out what classroom interactions characteristics which appear in teaching and learning English of Tenth Grade students of SMAN 8 Malang. This study used descriptive qualitative research. In analyzing the data, the writer used Flanders Interaction Analysis System (FIAS) which one of tools to observe classroom interaction. This study reveals that the dominant classroom interaction characteristic which appears in two classes is students’ participant with proportion 58.9% in class X IPA 1 and 61.3% in X IPA 3. Then, it is followed by content cross with proportion 42.2% in X IPA 1 and 42.5% in X IPA 3. The third characteristic is teacher control with proportion 4.3% in X IPA 1 and 3.3% in X IPA 3. Meanwhile, the last characteristic which has the lowest proportion is teacher support with 1.4% in X IPA 1 and 1.3% in X IPA 3. From the result, the writer suggests that the teacher need to improve and balance two classroom characteristics which are teacher support and teacher control in order to create more comfortable atmosphere inside the classroom.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/210/051504467
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 23 Sep 2015 09:37
Last Modified: 18 Oct 2021 04:32
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101389
[thumbnail of DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf]
Preview
Text
DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_IV.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_IV.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_V.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_V.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of COVER.pdf]
Preview
Text
COVER.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of TABLE_OF_CONTENTS.pdf]
Preview
Text
TABLE_OF_CONTENTS.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of REFERENCES.pdf]
Preview
Text
REFERENCES.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_II.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_II.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_I.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_I.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of APPENDIX.pdf]
Preview
Text
APPENDIX.pdf

Download (3MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_III.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_III.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item