Improving Reading Comprehension of Junior High School Students on Narrative Text through PQRST Strategy.

Pratiwi, Intan (2015) Improving Reading Comprehension of Junior High School Students on Narrative Text through PQRST Strategy. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca adalah salah satu dari empat keterampilan dasar dalam bahasa Inggris. Selain itu, ini adalah keterampilan dasar bagi pembelajar bahasa untuk belajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Berdasarkan studi pendahuluan yang telah dilakukan oleh peneliti, dikonfirmasi bahwa sebagian besar siswa VIII-D MTS Surya Buana Malang menemukan kesulitan dalam memahami teks naratif. Mengenai fenomena itu, peneliti mengusulkan strategi pengajaran bernama PQRST (pratinjau, pertanyaan, membaca, meringkas, dan menguji) untuk meningkatkan keterampilan pemahaman membaca. Masalah penelitian yang diselidiki melalui penelitian ini adalah `Bagaimana strategi PQRST dapat meningkatkan keterampilan pemahaman membaca siswa sekolah menengah pertama pada teks naratif?` Dengan menggunakan desain penelitian tindakan kelas, peneliti menerapkan strategi PQRST untuk meningkatkan keterampilan membaca pemahaman. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus karena skor siswa telah mencapai kriteria keberhasilan dalam siklus 2 dan setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Karena penelitian ini berfokus pada peningkatan siswa, peneliti menggunakan uji pemahaman membaca, kuesioner, panduan wawancara, daftar observasi dan catatan lapangan sebagai instrumen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi strategi PQRST dapat meningkatkan keterampilan pemahaman membaca siswa. Dari kriteria keberhasilan yang telah ditetapkan oleh peneliti, ada 60% siswa dapat lulus skor standar minimum bahasa Inggris yaitu 75. Dalam studi pendahuluan, hanya ada 6 siswa (22,2%) yang mendapatkan skor Lebih besar atau sama dengan 75. Tetapi, dapat ditingkatkan menjadi 12 siswa (44,4%) dalam siklus 1. Selain itu ada 18 siswa (66,7%) yang mendapatkan skor lebih besar atau sama dengan 75 pada siklus 2 . Sebagai kesimpulan, semoga guru dapat menggunakan strategi PQRST sebagai salah satu alternatif dalam pengajaran pemahaman membaca di kelas. Untuk peneliti lain, temuan ini dapat merujuk dalam melakukan penelitian lain di bidang yang sama.

English Abstract

Reading is one of the four basic skills in English. Besides, it is basic skill for a language learner to learn English as Foreign Language. Based on the preliminary study that has been conducted by the researcher, it is confirmed that most of VIII-D students of MTs Surya Buana Malang found difficulties in comprehending narrative text. Regarding to those phenomenon, the researcher proposes a teaching strategy named PQRST (Preview, Question, Read, Summarize and Test) to improve reading comprehension skill. The problem of the research that is investigated through this study is “How PQRST strategy can improve reading comprehension skill of Junior High School Students on Narrative Text?” By using classroom action research design, the researcher implemented PQRST strategy to improve reading comprehension skill. This research conducted in two cycles because the students’ score had been achieved the criteria of success in cycle 2 and each cycles consisted of two meetings. As this research focuses on the students’ improvement, the researcher use reading comprehension test, questionnaire, interview guide, observation checklist and field note as the instruments. The result showed that the implementation of PQRST strategy can improve the students’ reading comprehension skill. From the criteria of success that have been set by the researcher, there were 60% students could pass the minimum standard score of English that is 75. In preliminary study, there were only 6 students (22,2%) who get the score of greater or equal to 75. But, it could be increased to become 12 students (44,4%) in cycle 1. Additionally there were 18 students (66,7%) who get the score of greater or equal to 75 in cycle 2. In conclusion, hopefully the teacher can use PQRST strategy as one of alternative in the teaching of reading comprehension in the classroom. For other researcher, the findings can be reference in conducting other research in the same field.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/206/051504463
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 23 Sep 2015 09:12
Last Modified: 18 Oct 2021 04:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101383
[thumbnail of CHAPTER_V.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_V.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_IV.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_IV.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_III.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_III.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of COVER_THESIS.pdf]
Preview
Text
COVER_THESIS.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_VI.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_VI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of REFERENCES.pdf]
Preview
Text
REFERENCES.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_I.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_I.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of ABSTRAK_DAN_DAFTAR_ISI.pdf]
Preview
Text
ABSTRAK_DAN_DAFTAR_ISI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_II.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_II.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item