Sukmawati, Ni Luh Ayu (2015) The Improvement of Writing Achievement by Using Pictures for Ninth Grade Students of Primagama Karang Ploso Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
ambar dapat membantu para murid untuk memunculkan ide dan konsep suatu benda. Selain itu, visual mediaseperti gambar dapat menstimulasi ketertarikan siswa dalam membuat sebuah teks deskripsi. Skripsi ini telah menyelengarakan praktik mengajar menulis khususnya dalam menggunakan gambar sebagai media dalam mengajar menulis text deskripsi untuk murid kelas Sembilan Sekolah Menengah Pertama (SMP). Tujuan dari penulis adalah untuk meningkatkan kemampuan menulis dalam menggunakan gambar untuk menulis teks deskripsi pada murid kelas Sembilan Sekolah Menengah Pertama Primagama Karang Ploso Malang. Skripsi ini menggunakan Classroom Action Research designsebagai metodologi penelitian. Data diperoleh dari hasil menulis teks deskripsi oleh para murid SMP kelas Sembilan Primagama Karang Ploso.Penulis menemukan peningkatan dari kemampuan menulis siswa kelas Sembilan Primagama Karang Ploso Malang dengan menggunakan beberapa gambar. Hal tersebut dibuktikan dari presentase kriteria ketuntasan mengajar (nilai minimum 75). Hasilnya, pada tes menulis pertama yaitu sejumlah 41% memenuhi kriteria dan tes menulis kedua sejumlah 100% memenuhi kriteria. Para siswa juga menunjukan respon yang positif dari ketertarikan, antusiasme, dan motivasi di dalam kelas. Hal ini disimpulkan dari hasil daftar observasi, catatan lapang, dan quesioner selama penelitian. Penulis memecahkan masalah yang dihadapi guru pada preliminary studydengan menggunakan gambar dari poster, kalender, atau slide showyang mengandung gambar. Media tersebut dapat digunakan dalam mengajar bahasa Inggris, khususnya dalam menulis teks deskripsi. Sehingga, Penulis menyimpulkan penggunaan beberapa gambar dapat meningkatkan kemampuan menulis teks deskripsi.Terdapat beberapa saran kepada guru bahasa Inggris, para siswa, dan peneliti selanjutnya berdasarkan hasil dari skripsi. Pertama, guru bahasa Inggris seharusnya menggunakan gambar sebagai media dalam mengajar menulis teks deskripsi. Gambar sangat membantu untuk meningkatkan kemampuan menulis khiususnya menulis teks deskripsi. Kedua, para siswa diharapkan dapat belajar tentang menulis teks deskripsi dari majalah berbahasa Inggris, buku cerita berbahasa inggris, atau komik yang mengandung gambar. Ketiga, peneliti selanjutnya diharapkan dapat menggunakan gambar sebagai media pada kemampuan lain, seperti berbicara, membaca, mendengarkan, ataupun berintegrasi. Peneliti selanjutnya dapat menggunakan deskriptif kualitatif dalam mencari tahu bagaimana penggunaan media gambar di dalam kelas
English Abstract
Pictures help the students to arise the idea or concept of the character. Besides, visual media like pictures are able to stimulate students’ interest on making a descriptive text. This thesis conducted the practice of teaching writing especially in descriptive text by using pictures for the ninth grade students of Primagama Karang Ploso Malang. The writer aims to improve students’ writing achievement by using pictures in writing descriptive text for the ninth grade students of Primagama Karang Ploso Malang. This study used Classroom Action Research (CAR) for research design. The data in this research was obtained from the students’ descriptive writing products. The descriptive writing products were descriptive text written by the ninth grade students of Primagama Karang Ploso in the second semester. The writer found the improvement of writing achievement of writing descriptive text by using picture for ninth grader students of Primagama Karang Ploso. It was proven by the percentage of America class students in Primagama Karang Ploso Malang who passed minimum mastery criteria (Minimum score 75). The results were: the 1st writing test was 41% passed the criteria and the 2nd writing test was 100% passed the criteria. The students showed positive response by showing their interest, enthusiasm, and motivation during the action. It was known from observation checklist, field note, and questionnaire done during the research. The writer solved problem faced by the teacher in the preliminary study by using calendar, poster, or slide show which contain pictures. Those media were able to be used as media in teaching English, especially for teaching writing descriptive text. Therefore, the writer concluded the use of pictures can improve students’ writing achievement in writing descriptive text. There were several suggestions for English teachers, students, and next researchers based on the result study. First, English teacher should provide pictures as media in teaching writing descriptive text. Pictures were very helpful to improve the writing skill especially for writing descriptive text. Second, students were expected that they could learn more about how to make a good paragraph in descriptive text from the English magazine, English story book, or even comic that contain pictures. Third, next researchers hopefully can use pictures as media in teaching English applied in other skills such as speaking, reading, listening, or even integrated. The next researcher may use qualitative descriptive manner to find how pictures used in the classroom
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2015/170/051504206 |
Uncontrolled Keywords: | Pencapaian menulis, gambar, menulis, kelas sembilan, primagama Karang Ploso Malang |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 18 Sep 2015 10:43 |
Last Modified: | 01 Dec 2021 02:38 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101344 |
Preview |
Text
1.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
2.pdf Download (8MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |