Putri, AnditaW (2014) Politeness Strategies Performed By Lecturers In Proposal Seminars In English Study Program Faculty Of Cultural Studies At Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Studi ini adalah tentang kesantunan tutur kata yang diucapkan pengajar yang merupakan dosen jurusan Bahasa Inggris di Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya dengan rumusan masalah; (1) Wajah apa yang sering ditampilkan dosen ketika memberikan komentar dan masukan di kelas seminar proposal, (2) Strategi kesantunan apa yang sering ditampilkan dosen ketika memberikan komentar dan masukan di kelas seminar proposal. Studi ini termasuk studi lapang yang menggunakan pendekatan kualitatif karena penelitian ini meneliti sekelompok individu yang terdiri dari para pengajar di jurusan bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Penulis melakukan pengamatan di dalam kelas untuk mendapatkan data. Studi ini menunjukkan ada 70 ujaran dosen jurusan bahasa Inggris yang mengandung strategi kesantunan. Ada 31 ujaran yang menggunakan strategi on record, 21 ujaran menggunakan strategi kesantunan negatif yang terdiri dari 20 ujaran menggunakan ekspresi pembatas dan 1 pesimistis, 9 ujaran menggunakan strategi kesantunan positif yang terdiri dari 4 memperhatikan kepentingan pendengar, 2 mencari persetujuan, 1 optimistis, 1 mengucapkan selamat, dan 1 menegaskan pengetahuan pembicara dan memperhatikan keinginan pendengar, dan 9 ujaran menggunakan strategi off record. Subjek dari penelitian ini menampilkan 4 jenis dari strategi kesantunan Brown dan Levinson (1987), yaitu strategi on record, strategi kesantunan positif, strategi kesantunan negatif, dan strategi off record. Kebanyakan para dosen menggunakan strategi bald on-record dimana para dosen menunjukkan dan mengekspresikan pendapat dan saransarannya secara langsung dan jelas, sehingga pendengar, yang dalam hal ini adalah siswa, bisa dengan mudah menangkap poin yang disampaikan. Peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya agar melakukan studi dengan mengumpulkan data dari konteks dan situasi yang berbeda seperti pada seminar hasil. Peneliti juga menyarankan kepada peneliti selanjutnya agar menggunakan lebih banyak teori dalam menganalisa data, terutama dalam menganalisa bagaimana subjek dengan perbedaan usia, hubungan, dan status bisa mengaplikasikan kesantunan didalam kehidupan sehari-hari.
English Abstract
This study is about politeness strategies performed by lecturers in English Study Program at Universitas Brawijaya. There are two problems to be solved; (1) What are FTA strategies commonly performed by lecturers in proposal seminars in English Study Program Faculty of Cultural Studies at Universitas Brawijaya, (2) What politeness are commonly performed by lecturers in proposal seminars in English Study Program Faculty of Cultural Studies at Universitas Brawijaya. This study is categorized as a case study using qualitative approach since it was made of a group of individuals consisting of English Study Program lecturers. To get the data, the writer observed proposal seminars activities at Universitas Brawijaya. This study reveals that there were 70 utterances containing FTA strategies performed by lecturers of English study program. There were 31 Face Threatening Acts (FTAs) performed in baldly on-record strategy, 21 performed in negative politeness strategy which consists of 20 use hedge expression and 1 be pessimistic strategy, 9 performed in positive politeness strategy which consists of 4 noticing hearer’s interests, 2 seek agreement, 1 be optimistic, 1 congratulating, and 1 asserting speaker’s knowledge of and concern for hearer’s wants, and 9 performed in off record strategy. The subject of this study performed 4 type of FTA strategies based on Brown and Levinson (1987), they were bald-on record strategy, positive politeness strategy, negative politeness strategy, and off record strategy. Most lecturers tend to use bald-on record strategy in which they show and express their opinions and suggestions directly and clearly, so that the hearer, in this case is the students, can get the point easily. The researcher suggests the next researchers to conduct studies by obtaining data from different contexts and situations, such as in result seminar. The researcher also suggests the next researcher to use more theories in analysing the data, especially in analysing how another subject of the study in deifferent ages, relationships, or status can applied politeness in daily life.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2014/87/051400853 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Hasbi |
Date Deposited: | 17 Feb 2014 15:05 |
Last Modified: | 22 Oct 2021 03:41 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101251 |
Preview |
Text
THESIS_ANDITA_WULANDARI_PUTRI__(0911113079).pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |