Sexualcoercion: Woman Subordination Undergone By Hanna X In Andre Brink’s The Otherside Of Silence Novel

Nusanti, Rihan (2014) Sexualcoercion: Woman Subordination Undergone By Hanna X In Andre Brink’s The Otherside Of Silence Novel. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam pandangan tradisional, perempuan menempati posisi lebih rendah daripada laki-laki dalam masyarakat. Hal ini disebabkan karena nilai-nilai patriarki di mana laki-laki mendominasi perempuan karena mereka dianggap lebih unggul sementara wanita lebih rendah. Nilai ini muncul di seluruh dunia, termasuk Jerman. Kewenangan Jerman menempatkan perempuan dalam kondisi yang tidak menguntungkan di dalam masyarakat. Mereka tampaknya kehilangan hak-hak mereka di negara mereka sendiri. Itu membuat wanita muncul dan membuat gerakan yang disebut feminisme. Penggunaan teori Feminst-Marxist dalam peneliltian ini untuk mengungkap dominasi laki-laki dalam lingkungan patriarki. Penindasan perempuan di tempat kerja dengan pemberian gaji yang rendah dan mendapatkan pemaksaan seksual oleh majikanya. Hal tersebut adalah isu utama yang didukung dengan beberapa teori yaitu, patriarki dan gender. Novel The Otherside of Silence menceritakan tentang wanita yang berjuang untuk mendapatkan kebebasan dan pengakuan dari aksi pemaksaan seksual oleh majikan dan pasukan militer Jerman di kehidupan penjajahan abad ke- 20. Pemaksaan seksual dapat mengsubordinasi wanita untuk melayani hasrat laki-laki. Selanjutnya, nilai-nilai patriarkal ditujukan kepada wanita di lingkungan kerja dan seksualitas. Perlawanan perempuan bangkit untuk memperjuangkan haknya sebagai penduduk terhadap dominasi laki-laki di lingkungan patriarki. Pemaksaan seksual yang dialami tokoh utama bernama Hanna X menggambarkan sub-ordinasi perempuan di dalam novel. Dalam penelitian ini, perempuan yang memberontak akan dihukum dan dibunuh oleh laki-laki jika tidak patuh terhadap keinginan laki-laki. Oleh sebab itu, wanita di haruskan untuk selalu patuh terhadap hasrat laki-laki. Disarankan untuk penulis selanjutnya yang ingin menggunakan objek material yang sama untuk menerapkan pendekatan sosiologi dalam menganalisa novel The Otherside of Silence karya Andre Brink.

English Abstract

In traditional view, women occupy secondary position lower than men in society. It is as a result of a patriarchal system in which men dominate women since they are considered superior while women are inferior. This value appears in all over the world, including German. Germany authorization puts women in disadvantageous condition in society. They seem to lose their rights in their own country. This situation makes women emerge and make movements which called feminism. The use of Feminist-Marxist theory in this study will convey of the male dominance in the patriarchal society. The intimidation of women in the workplace is by giving low wages. In sexuality, women are coerced by their master and German military men. In this study, these are the main issues which are supported by other theories as following, patriarchy, and gender. The Otherside of Silence novel tells about a woman who struggles to find freedom and acknowledgement from sexual coercion actions conducted by their master and German military men in colonial life in the early 20th century. The sexual coercion can subordinate women to serve the men’s desire. Furthermore, the patriarchal values are addressed to women in workplace and sexuality. The women resistance emerges to struggle their rights as citizens toward men dominance in patriarchal society. Sexual coercion undergone by Hanna X as the main character portrays woman subordination in this novel. In this study, rebel women will be punished and killed by men if they are not obedient to men’s order. So, women are judged for always obedient to all of men desires. It is suggested for future researcher who wants to take the same material object to employ sociological approach in analyzing The Otherside of Silence novel by Andre Brink

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/80/051400778
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 20 Feb 2014 08:59
Last Modified: 22 Oct 2021 03:38
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101244
[thumbnail of RIHAN_NUSANTI-SEXUAL_COERCION___WOMAN_SUBORDINATION_UNDERGON.pdf]
Preview
Text
RIHAN_NUSANTI-SEXUAL_COERCION___WOMAN_SUBORDINATION_UNDERGON.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item