Semiotic Analysis On Giant Character In Jack The Giant Killer: A Fairy Tale By Benjamin Tabart

Ulandi, MegaRetinaPutri (2014) Semiotic Analysis On Giant Character In Jack The Giant Killer: A Fairy Tale By Benjamin Tabart. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dongeng adalah salah satu kebudayaan manusia tertua. Dongeng berfungsi untuk menyampaikan pelajaran moral dan juga menghibur. Dongeng merupakan cerminan dari kebiasaan masyarakat. Sebagai salah satu contoh dongeng, Jack the Giant Killer memiliki nilai-nilai moral dan kebiasaan masyarakat yang di hadirkan dalam bentuk tanda dan simbol. Penelitian ini menjawab pertanyaan: simbol apa yang ditemukan dalam dongeng ini dan apakah berhubungan dengan kebiasaan masyarakat inggris. Penelitian ini mengaplikasikan teori semiotik dari Peirce dan struktural Propp. Struktural naratif Propp berhubungan dengan urutan kejadian dalam dongeng. Urutan kejadian dalam dongen tersebut dikenal dengan fungsi. Semiotik merupakan ilmu yang mempelajari tentang tanda. Semua hal bisa menjadi tanda jika di interpretasikan sebagai tanda. Lebih lanjut, tanda di bagi menjadi tiga; ikon, indeks dan simbol. Simbol merupakan tanda yang menunjukan hubungan antara penanda dan pertanda dimana hubungan keduanya adalah semena-mena. Hasil dari penelitian ini berdasarkan konsep Peirce, ada tiga tanda ikon yang ditemukan dalam dongeng ini seperti tanda imaginal, tanda digramatik dan tanda metaporik. Tanda indeksikal berupa alasan, hubungan sebab-akibat yang menunjukan bahwa raksasa adalah penjahat. Tanda simbolik berupa tokoh raksasa yang menyimbolkan kekuasaan penuh dan kesemena-menaan dari masyarakat kalangan atas di Inggris pada abad 18. Tanda-tanda yang ditemukan dalam penelitian ini juga didukung dengan structural dari Propp. Peneliti berharap, peneliti selanjutnya bisa lebih hati-hati dan spesifik ketika melakukan penelitian mengenai semiotika. Peneliti selanjutnya juga dirapkan bisa menginterpretasikan semua hal dengan hati-hati dan mendalam sehingga hasilnya lebih akurat.

English Abstract

Fairy tale is the oldest genre of human culture. Its aims are to convey moral and entertainment. Fairy tale is the reflection of social custom. One of English Fairy Tale, Jack the Giant Killer consists of moral value and society custom that represents signs. This research aims to investigate: the kind of symbol found in the Jack the Giant Killer and its relation with English society. This research applies semiotic analysis by Peirce and structural by Propp. Structural narrative by Propp deals with the sequences of event in the fairy tale. The sequences of event is known as function; the act of character. Semiotics is the study of signs. Everything can be signs while it is interpreted as a sign. For further information, sign is divided into three; icon, index and symbol. The symbol is a sign that shows the relation between signified and signifier, and the relation between it are arbitrary. The result of this research based on Peirce’s concept shows there are three icon finds in this tale; imaginal, diagrammatic and metaphoric icon. The indexical sign is the reason, cause-effect relation that shows the giant as the villain in the tales. The symbolic sign is giant character in this tale is a symbol of powerful and tyrant character of English’ upper-class in 18th century. The signs found in Jack the Giant Killer supported by function of Propp’s structural. The researcher suggests the next researchers who have the same field must be more careful when they interpret something as a symbol so that the study will be more accurate. Making the new concept of problem and make the limitation also can help the next researcher to focus and make the study better.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/60/051400758
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 20 Feb 2014 09:05
Last Modified: 21 Oct 2021 08:20
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101222
[thumbnail of Mega_Retina.pdf]
Preview
Text
Mega_Retina.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item