Error Analysis on the Descriptive Writing of the Second Semester Students of Study Program of English Universitas Brawijaya.

Saifullah, Christianto (2014) Error Analysis on the Descriptive Writing of the Second Semester Students of Study Program of English Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Perkembangan budaya di dunia akhir-akhir ini memberikan dampak terhadap perkembangan bahasanya. Pada hari ini, di Indonesia terdapat banyak bahasa-bahasa asing yang telah di ajarkan baik pada tingkat sekolah maupun tingkat universitas. Dan dalam penggunaan bahasa tersebut, terkadang siswa membuat kesalahan, terutama pada penggunaan bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Peneliti melakukan penelitian terhadap paragraph naratif yang ditulis oleh mahasiswa semester dua jurusan Bahasa Inggris universitas Brawijaya dengan menggunakan teori Dulay, Burt dan Krashen (1982). Penelitian ini berfokus pada dua masalah: (1) Apa saja jenis kekeliruan yang ditemukan pada paragraf deskriptif oleh mahasiswa tingkat semester dua, (2) Jenis kesalahan apa saja yang dominan pada paragraf deskriptif oleh mahasiswa tingkat semester dua. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dalam analisa dokumen untuk mendeskripsikan kesalahan yang dihasilkan siswa dalam paragraf naratif. Data yang digunakan adalah kalimat-kalimat yang mengandung kekeliruan, diambil dari paragraph deskriptif berjudul “My hobby” yang ditulis oleh para siswa. Peneliti menemukan 509 kesalahan yang dikategorikan menjadi empat jenis kekeliruan. Kesalahan bentuk muncul dengan presentase 47%, kesalahan pengurangan muncul dengan presentase 36%, kesalahan penambahan muncul dengan presentase 16% dan kesalahan susunan muncul dengan presentase 1%. Berdasarkan pada hasil diatas, penulis ingin menyarankan kepada para peneliti selanjutnya khususnya mahasiswa jurusan Bahasa Inggris untuk mencoba menggunakan teori dan objek penelitian yang beda, ini diharapkan untuk melihat apakah menunjukkan hasil yang berbeda.

English Abstract

The development of culture in this world recently gives impact to the development of language as well. Nowadays, many foreign languages have been learned in school and university in Indonesia. In producing language, sometimes the learners make some mistakes or error especially in using English as a foreign language. The researcher conducts a research on descriptive paragraphs written by the Second Semester Students of Study Program of English Universitas Brawijaya by using Dulay, Burt dan Krashen’s (1982) theory. This research focuses on two problems: (1) What kinds of error are made by the 2nd Semester Students of Study Program of English in Descriptive writing, (2) What are the most frequent errors produced by the 2nd Semester Students of Study Program of English in Descriptive writing. This research uses qualitative approach in document analysis to describe the errors produced by the students in writing descriptive paragraphs. The data are sentences containing errors, taken from the descriptive paragraphs about “My Hobby” written by the students. The researcher found 509 errors divided into four categories. Error of misformation appears with the percentage of 47%, error of omission appears with the percentage of 36%, error of addition appears with the percentage of 16% and error of misordering appears with the percentage of 1%. Based on the results, the writer suggests the next researchers especially students of English Department use other objects and other theories to see whether there are any significant different results.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/489/051500097
Uncontrolled Keywords: Analisis kesalahan, paragraph descriptif. , Error analysis, descriptive paragraph
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 12 Jan 2015 11:47
Last Modified: 18 Oct 2021 02:24
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101200
[thumbnail of new_merger_complete.pdf]
Preview
Text
new_merger_complete.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item