Indriyana, Novie (2014) Error Analysis of the Free Writing Essays of the Sixth Grade English Learners at Laboratory Elementary School of State University of Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Belajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing (FL) di Indonesia, tidak semudah membalik tangan. Dibutuhkan proses seumur hidup dan bisa sangat menantang bagi pelajar FL Indonesia. Dalam proses pembelajaran bahasa, membuat kesalahan tentu tidak dapat dihindari. Penelitian ini bertujuan meneliti kesalahan pelajar dalam esai menulis bebas yang dibuat oleh pelajar bahasa Inggris di kelas enam Sekolah Dasar Laboratorium Universitas Negeri Malang menggunakan surface strategy taxonomy. Siswa-siswi ini mendapatkan pelajaran bahasa Inggris sejak di kelas pertama, tetapi faktanya, beberapa dari mereka masih mengalami kebingungan dalam menggunakan kata-kata yang benar. Dengan demikian, masalah penelitian ini adalah kesalahan apa saja yang ditemukan dalam penulisan esai bebas dan kesalahan apa yang banyak dilakukan oleh pelajar tersebut. Metode penelitian ini adalah pendekatan kualitatif. Penelitian ini dilakukan di Sekolah Dasar Laboratorium Universitas Negeri Malang. Sampel dalam penelitian ini adalah pelajar kelas 6B Program Kelas Internasional (ICP) di Sekolah Dasar Laboratorium Universitas Negeri Malang pada tahun akademik 2013/2014. Teknik untuk menganalisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis kesalahan. Langkah-langkah analisis data dimulai dari mengamati kelas, mengumpulkan data, mengidentifikasi kesalahan, memaparkan kesalahan, menjelaskan kesalahan, dan menarik kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada tiga jenis kesalahan berdasarkan surface strategy taxonomy, dengan jumlah kesalahan dari masing-masing jenis kesalahan adalah Omission dengan 15 kesalahan, Addition dengan 10 kesalahan, Misformation dengan 19 error, dan Misordering dengan 0 error. Kesalahan Misformation adalah kesalahan tertinggi yang dilakukan siswa-siswi tersebut. Peneliti menyarankan peneliti selanjutnya yang ingin melakukan topik serupa untuk menggunakan teori yang berbeda. Saran lain adalah, mereka dapat menggunakan subyek penelitian yang berbeda dari penelitian ini, seperti karyawan perusahaan asing, dan obyek penelitian yang berbeda seperti listening atau reading.
English Abstract
Learning English as a foreign language (FL) in Indonesia is not as easy as flipping hands. It takes a lifelong process and can be very challenging for Indonesian FL learners. In the process of learning a language, making mistakes and errors cannot be avoided. This study is intended to investigate the learners’ errors in free writing essay made by the sixth grade English learners at Laboratory Elementary School of State University of Malang using surface strategy taxonomy. These students have been exposed to English since they are in the first grade, but in facts, some of them are still having confusion in using the correct words. Thus, the problems of this study are what errors are found in the free writing essay and the most types of error mostly done by the sixth grade of English learners at Laboratory Elementary School of State University of Malang. The method of this study is qualitative approach. This study was carried out at Laboratory Elementary School of State University of Malang. The sample of this study is the 6B International Class Program (ICP) at Laboratory Elementary School of State University of Malang in academic year of 2013/2014. The technique used to analyze the data in this study is error analysis. The steps of analyzing the data started from observing the class, collecting the data, identifying the error, describing the error, explaining the error, and drawing the conclusion. The result shows that there are only three types of error made by sisth grade English learners based on surface strategy taxonomy, with total error of each type of error is omission with 15 errors, addition with 9 errors, misformation with 20 errors, and misordering with 0 errors. Misformation is the error that is mostly done by the learners. The researcher suggests for the next researchers who want to conduct a similar topic use different theory. The other suggestion is, they can use different research subject of the study, such as employees of a foreign company, and different research object such as listening or reading tasks.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2014/438/051405766 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 09 Sep 2014 09:31 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 04:20 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101147 |
Preview |
Text
Novie_Indriyana_0911113032.pdf Download (4MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |