A Study of Figurative Language Found in Bruno Mars’ Songs on Doo Wops & Hooligan Album.

Ritonga, Anggi Meiriana (2014) A Study of Figurative Language Found in Bruno Mars’ Songs on Doo Wops & Hooligan Album. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini membahas tentang bahasa kiasan yang digunakan dalam lagu-lagu Bruno Mars di Doo Wops & Album penjahat. Ada dua masalah yang harus dijawab dalam analisis. Pertama, bahasa kiasan apa yang ditemukan dalam lagu tersebut dalam Doo Woops& Album penjahat. Untuk yang kedua adalah pesan apa dari lagu tersebut yang terdapat dalam Doo Woops & Album hooligan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bahasa kiasan dan pesan apa saja yang terdapat dalam lagu yang terdapat dalam Doo Woops & Album hooligan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif sedangkan desain penelitiannya adalah analisis isi atau dokumen. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah lirik dari 10 lagu Bruno Mars dalam Doo Wops & Album penjahat. Penelitian ini menggunakan teori bahasa kiasan oleh Kennedy dan Gioia (2005). Datanya adalah 108 kalimat yang mengandung bahasa kiasan dalam lirik yang ditemukan dalam lagu-lagu Bruno Mars di Doo Wops dan & Album penjahat. Bahasa kiasan tersebut terbagi menjadi 4 personifikasi, 10 simile, 35 metafora, 28 hiperbola, 26 sinekdok, 4 apostrof, 1 ironi. Bahasa kiasan yang banyak digunakan dalam album ini adalah metafora. Penulis lagu menggunakan bahasa kiasan untuk menambahkan beberapa keanggunan pada lagu tersebut. Ada juga pesan dari setiap lagu yang ditunjukkan dengan penggunaan bahasa kiasan. Penulis menyarankan agar penulis selanjutnya memahami teori stilistika, khususnya tentang bahasa kiasan dan maknanya untuk memahami isi sebuah teks serta pesan dan fungsinya. Kedua, mereka dapat menggunakan teori lain untuk membuat penelitian mereka berbeda dari penulis. Ketiga, jika ingin melakukan penelitian yang berhubungan dengan media tulis, disarankan untuk menentukan objek dengan baik agar tidak menimbulkan masalah pada saat penelitian berlangsung.

English Abstract

This research deals with figurative language employed in Bruno Mars’ songs on Doo Wops & Hooligan album. There are two problems to answer in the analysis. First is what figurative languages of the song are found in Bruno Mars’ Doo Woops& Hooligan album. For the second one is what messages of the song are found in Bruno Mars’ Doo Woops & Hooliganalbum. The objectives of this study are to find out what figurative languages and messages of the song that are found in Bruno Mars’ Doo Woops & Hooliganalbum. This study uses qualitative approach while the research design is content or document analysis. The data source used in this study is the lyrics of the 10 songs of Bruno Mars in Doo Wops & Hooligan album. This study uses the theory of figurative language by Kennedy and Gioia (2005). The data are 108sentences containing figurative languages in the lyrics found in Bruno Mars’ songs on Doo Wops and & Hooligan album. Those figurative languages are divided into 4 personifications, 10 similes, 35 metaphors, 28 hyperboles, 26synecdoches, 4 apostrophes, 1 irony. The figurative language that is mostly used in this album is metaphor. The song writer uses the figurative language to add some elegance to the song. There are also messages of each song that were shown by the use of figurative language. The writer suggests that the future writers understand the theory of stylistics, especially about figurative language and its meaning to understand the contents of a text and also its messages and functions. Second is they could use another theory to make their study different from the writer’s. Third, if they want to conduct a study that is related to the written media, it is suggested that they should decide the object well so it will not make any trouble when the study is going on.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/431/051405759
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 09 Sep 2014 09:53
Last Modified: 01 Nov 2021 15:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101140
[thumbnail of SKRIPSI_ANGGI_MEIRIANA_RITONGA_(105110100111037).pdf]
Preview
Text
SKRIPSI_ANGGI_MEIRIANA_RITONGA_(105110100111037).pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item