Lisnawati, Uyun (2014) Semiotic Analysis of U Mild’s Printed Advertisements. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Iklan cetak mempunyai fungsi sebagai media untuk mempromosikan suatu produk. Secara implisit, iklan mengajak masyarakat untuk membeli suatu produk tertentu. Dalam penelitian ini, penulis menggunakan iklan cetak U Mild sebagai objek penelitian. Semua iklan cetak akan dianalisa menggunakan pendekatan semiotik. Terdapat tujuh iklan cetak yang akan dianalisa dalam studi ini. Semua iklan cetak berasal dari tema promosi yang berbeda. Ada dua rumusan masalah dalam penelitian ini: (1) Tanda semiotik apa saja yang terdapat pada iklan cetak U Mild menurut teori tipologi tanda (typology of sign) dari Peirce? dan (2) Apa makna tanda yang terdapat dalam iklan cetak U Mild? Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan analisa dokumen karena hasil dari penelitian ini berfokus pada identifikasi tanda. Penulis mengumpulkan data dengan melihat tanda-tanda verbal dan visual yang terdapat dalam tujuh iklan cetak U Mild. Dalam menganalisa data, penulis menggunakan teori tipologi tanda (typology of sign) yang diusulkan Peirce. Makna dari kombinasi tanda-tanda pada ketujuh poster tersebut juga dianalisa menggunakan teori konotasi. Penulis menemukan 140 tanda yang terdiri dari 70 ikon, 37 indeks dan 33 simbol. Tiap tanda mempunyai peran penting dalam membangun makna atau pesan yang ingin disampaikan oleh iklan. Tanda-tanda tersebut mempunyai fungsi untuk memperjelas, mendukung dan memperkuat suatu pesan yang ingin disampaikan. Penulis menyarankan pada peneliti selanjutnya untuk menganalisis objek yang lain seperti televisi, baliho dan koran sehingga dapat memberi hasil yang bervariasi. Teori semiotik yang lain juga disarankan untuk diaplikasikan sehingga dapat memperluas analisa semiotik.
English Abstract
Printed advertisement has a promotional function as medium to advertise a product. It implicity persuades people to create demand of product which is being advertised. In this study, the writer uses printed advertisement of U Mild as the object. The printed advertisement was analyzes by using Semiotic study. There are seven printed advertisements selected in different themes. There are two questions to be answered: (1) What kinds of sign are used in the printed advertisements of U Mild based on the typology of sign by Peirce ?; (2) What is the meaning of each sign in the U Mild printed advertisements? This study uses qualitative approach by document analysis that focuses on identifying sign. The writer collected the data by identifying the verbal and visual signs within seven U Mild’s printed advertisements. In analyzing the data, the writer applied Peirce’s typhology of sign theory. The meaning of signs combination found in the seven advertisements is also analysed using connotation theory. The writer found 140 signs in total consisting of 70 icons, 37 indexes and 33 symbols. Each sign has a very important role to build up the message delivered by the advertisements. The sign has function to make particular message clear to support and to strengthen up the message. The researcher finally suggests that the next researchers analyze other objects as the data in conducting a research related to semiotics study like television, ballyhoo or newspaper in order to obtain various results. Different semiotics theory is also suggested to apply in order to broaden the semiotic analysis.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2014/416/051405744 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 10 Sep 2014 09:35 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 03:53 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101123 |
Preview |
Other
SKRIPSI.UYUN_LISNAWATI.PDF Download (4MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |