A Study of The Use of Diglossia In The Main Character Dialogue of The Pursuit of Happiness Movie.

Candra, Riski Ade (2014) A Study of The Use of Diglossia In The Main Character Dialogue of The Pursuit of Happiness Movie. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam menyampaikan ide-ide dari percakapan, bahasa merupakan bagian paling penting. Bahasa berbeda-beda menurut struktur sosial dari komunitas wicara. Fenomena ini menciptakan penggunaan bahasa yang berbeda untuk maksud yang berbeda yang disebut Diglosia. Ada dua jenis variasi bahasa pada Diglosia, variasi bahasa tinggi dan variasi bahasa rendah.Bahasa inggris standar adalah contoh dari variasi bahasa tinggi dan bahasa inggris tidak standar adalah contoh dari variasi bahasa rendah. Peneliti melakukan penelitian tentang diglosia pada dialog tokoh utama dalam film "Pursuit of Happiness". Ada dua masalah dalam penelitian ini, yaitu: (1) Apa karakteristik bahasa Inggris standar dan bahasa inggris tidak standar yang digunakan oleh tokoh utama dari film"Pursuit of Happiness", dan (2) Apa faktor yang mempengaruhi penggunaan variasi bahasa oleh tokoh utama dalam film "Pursuit of Happiness". Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dalam kaitannya dengan penggunaan penggambaran yang jelas dan sistematis tentang ucapan-ucapan yang dipelajari. Studi deskriptif pada analisis tekstual yang digunakan dalam penelitian ini untuk menganalisa percakapan tokoh utama pada naskah dan film dari "Pursuit of Happiness". Dalam penelitian ini terungkap bahwa tokoh utama menggunakan bahasa Inggris standar dengan menggunakan kata tambahan modal, bentuk tidak teratur dari kata kerja to be bentuk lampau dan penggunaan bentuk tidak teratur dari kata kerja to be dalam bentuk sekarang. Di sisi lain, ia menggunakan bahasa Inggris tidak standar dengan menggunakan kata-kata Slang, kata sumpah serapah, penggunaan kata kerja ain‟t, dan kata gabungan yang kurang bermakna, Peneliti menemukan 5 faktor tokoh utama menggunakan variasi bahasa, yaitu perbedaan jenis kelamin, usia, kelas sosial, latar belakang etnis, dan komunitas wicara. Peneliti menyarankan bagi para peneliti yang tertarik untuk melakukan penelitian tentang Diglosia dapat meninjau dan menyelidiki lebih lanjut tentang penggunaan bahasa Inggris standar dan bahasa Inggris tidak standar pada kehidupan nyata.

English Abstract

In delivering ideas of conversation, language is the most important part to make it success. Language varies according to the social structure of a speech community. This phenomena creates the different use of language for different purpose called Diglossia. There are two varieties in Diglossia, High variety language and low variety language. Standard English language is the example of high variety and non standard English language is the example of low variety language. The researcher conducts a study about diglossia in main character dialogue in “Pursuit of Happiness” movie. There are two problems in this research, namely: (1) What are the English language characteristics of standard language and non-standard language used by main character of “Pursuit of Happiness” movie, and (2) What are the factors infuencing the main character for using language variety in the “Pursuit of Happiness” movie. This study uses qualitative approach in relation to the use of clear and systematic description about the utterances being studied. Descriptive study in textual analysis is applied in this study to analyze conversation of the main characters through the script and the movie of “Pursuit of Happiness”. This study reveals that the main character use standard English language by using modal auxiliary, irregular form of the verb to be in the past form and the use of irregular form of the verb to be in the present form. The main character use Non-standard English language by using Slang words, harsh swearing word, the use of verb ain’t, and combined word that less meaning, The researcher found 5 factors of main character to using language variation, those are Gender, Age, Social classes, Ethnic background, and Speech community. The researcher suggests that for the researchers who are interested in doing research on Diglossia can explore and investigate more about the use of Standard English language and Non-standard English language in real life.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/402/051405730
Uncontrolled Keywords: Diglosia, karakteristik bahasa Inggris standard, karakteristik bahasa Inggris tidak standard, faktor variasi bahasa; Diglossia, Standard English language characterization, Non-standardEnglish language characterization, Language variation factors
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 10 Sep 2014 07:51
Last Modified: 18 Oct 2021 03:25
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101108
[thumbnail of THESIS.pdf]
Preview
Text
THESIS.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item