“Coraline’s Dream Represented in Coraline Movie Based on Carl Jung’s Dream Theory”.

Laily, MeyFikaNikmatu (2014) “Coraline’s Dream Represented in Coraline Movie Based on Carl Jung’s Dream Theory”. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mimpi adalah fenomena sehari-hari yang dialami oleh manusia. Film Coraline diadaptasi dari sebuah novel dengan judul yang sama. Film ini bercerita mengenai seorang anak bernama Coraline yang merasa diabaikan oleh ibunya dan perasaan Coraline yang tertekan itu muncul di dalam mimpi. Teori mimpi oleh Carl Jung diaplikasikan pada film Coraline untuk menjelaskan sebuah mimpi melalui keadaan jiwa oleh karakter. Dalam hal ini, teori mimpi digunakan untuk menunjukkan keadaan jiwa yang tidak seimbang antara ketidaksadaran dan kesadaran yang diekspresikan dan muncul dalam mimpi. Mimpi juga memunculkan ketidaksadaran kolektif dan arketip. Untuk mendapatkan hasil yang tepat sesuai dengan fokus kajian, penelitian ini menggunakan pendekatan psikologi. Pendekatan ini mengarahkan penggunaan teori psikologi untuk menganalisis dan menginterpretasikan data dalam film Coraline yaitu mimpi Coraline. Ketidaksadaran Coraline yang diekspresikan dalam mimpi menggambarkan orang tua yang sangat perhatian kepadanya. Arketip ibu juga muncul pada mimpi yang disimbolkan sebagai nenek sihir. Hasil dari studi menunjukkan tentang ketidaksadaran yang diekspresikan pada mimpi Coraline mengindikasi solusi melalui sebuah simbol. Coraline menyadari dan menerima bahwa hidup dengan kedua orang tuanya di kehidupan nyata lebih baik dan lebih indah daripada ibu lain yang dia impikan seperti dalam mimpi. Keseimbangan oleh ketidaksadaran dan kesadaran sangat dibutuhkan untuk menerima individuasi.

English Abstract

Dream is a daily phenomenon which is experienced by human being. Coraline movie is adapted from a novel with the same title. It tells about a child named Coraline who feels neglected by her mother and she reveals the repressed feeling in her dream. Carl Jung’s dream theory is applied in Coraline movie to points out the dream through the character’s individual psyche. In this case, dream theory is used to identify the imbalance both unconscious and conscious of the people’s psyche which express and appear on the dream. Dream also expresses both the collective unconscious and archetypes. The research employs psychological approach in order to serve more information focused on the subject being studied. This approach directs the discussion to use psychology theory to analyze and interpret the data in the Coraline movie that is Coraline’s dream. Coraline’s unconscious that is expressed in a dream depicts of an angel-parents who always care and give full attention to her. Mother archetype also appears in a dream that represents as a witch. The result of the study shows about the unconscious that was expressed in Coraline’s dream is indicated a solution through a symbol. Coraline realizes and approves that life with the parents in real world is better and more beautiful than the other mother as in dream. The balance of unconscious and conscious was needed to achieve the individuation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/350/051405621
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 08 Sep 2014 13:58
Last Modified: 18 Oct 2021 05:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101055
[thumbnail of MEY_FIKA-SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
MEY_FIKA-SKRIPSI.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item