Language Function Used by Bella Swan the Main Character of New Moon Movie.

Irawan, MuhammadHilman (2014) Language Function Used by Bella Swan the Main Character of New Moon Movie. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penetilian ini tentang “Fungsi Bahasa yang Digunakan oleh Bella Swan sebagai Pemeran Utama dalam Film New Moon”. Penulis menggunakan film sebagai subyek penelitian. Terdapat dua rumusan masalah dalam penelitian ini, yaitu: (1) fungsi bahasa apa saja yang digunakan Bella Swan sebagai pemeran utama dalam film New Moon, (2) fungsi bahasa yang mana yang paling sering digunakan dan alasan penggunaan fungsi bahasa tersebut oleh Bella Swan sebagai pemeran utama dalam film New Moon. Penulis akan menggunakan teori dari Roman Jakobson untuk menganalisa fungsi bahasa yang terkandung di dalam film ini. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan analisis dokumen untuk menganalisa data. Sumber data dari penelitian ini adalah subtitle dari film New Moon. Sedangkan, data dari penelitian ini adalah ucapanucapan Bella Swan yang mengandung fungsi bahasa yang ada di film New Moon. Dalam penelitian ini, penulis menemukan 173 ucapan-ucapan yang mengandung fungsi bahasa yang dihasilkan oleh Bella Swan yang terdiri dari 51 fungsi emotif, 30 fungsi konatif, 14 fungsi phatic, 43 fungsi referensial, dan 34 fungsi metalinguistik, dan tidak ada fungsi puitis yang digunakan oleh Bella Swan dalam film ini. Fungsi bahasa yang paling banyak digunakan oleh Bella Swan sebagai karakter utama dalam film New Moon adalah fungsi emotif yang digunakan 51 kali. Penulis menyarankan bagi mahasiswa dari jurusan Bahasa Inggris serta bagi peneliti selanjutnya yang tertarik untuk membuat skripsi tentang analisis wacana terutama fungsi bahasa untuk menggunakan subjek dan teori yang berbeda untuk penelitian lebih lanjut.

English Abstract

This study is about “Language Function Used by Bella Swan the Main Character of New Moon Movie”. The writer used movie as the subject of this study. There are two research problems in this study, namely: (1) What are the language functions used by Bella Swan as the main character of “New Moon movie”, (2) What is the most dominant types of language functions and the reason of using a certain type of language function used by Bella Swan as the main character of “New Moon movie”. The writer used the theory of Roman Jacobson to analysis the language function contained in this movie. This study uses qualitative approach by using document analysis to analyze the data. The data source of this study is the subtitle of “New Moon movie”. Whereas, the data of this study is Bella Swan utterances which contain language function that exist in “New Moon movie”. In this study, the writer found 173 utterances containing language function produced by Bella Swan which consist of 51 emotive functions, 30 conative functions, 14 phatic functions, 43 referential functions, and 34 metalinguistic functions, and there is no poetic function used by Bella Swan in this movie. The language function mostly used by Bella Swan as the main character in New Moon movie is emotive function which is used 51 times. The writer suggests the English learners of English Department as well as for further researchers who are interested in making thesis about discourse analysis especially language function use other objects and theories for their further research.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/298/051404872
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 20 Aug 2014 09:56
Last Modified: 18 Oct 2021 05:44
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100996
[thumbnail of MY_THESIS--PDF.pdf]
Preview
Text
MY_THESIS--PDF.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of LANGUAGE_FUNCTION_USED_BY_BELLA_SWAN.pdf]
Preview
Text
LANGUAGE_FUNCTION_USED_BY_BELLA_SWAN.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item