Language Learning Styles of XI Grade Students in Accelerated Class at SMA Negeri 3 Malang.

Rakhmah, BellaStita (2014) Language Learning Styles of XI Grade Students in Accelerated Class at SMA Negeri 3 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Setiap individu memiliki cara yang berbeda dalam mempelajari sesuatu. Hal ini juga terjadi dalam pembelajaran bahasa, seperti bahasa Inggris. Cara mereka mempelajari sesuatu disebut sebagai gaya belajar. Penulis melakukan penelitian tentang gaya belajar bahasa di SMA Negeri 3 Malang. Dalam penelitian ini, ada dua masalah yang harus diselesaikan: (1) Apa jenis gaya belajar yang digunakan oleh siswa kelas XI akselerasi SMA Negeri 3 Malang dan (2) Apa jenis gaya belajar paling dominan yang digunakan oleh siswa kelas XI akselerasi SMA Negeri 3 Malang. Tujuan dari penelitian ini adalah meningkatkan kemampuan siswa dalam belajar sesuai dengan gaya belajar yang mereka pilih. Pendekatan yang digunakan adalah kualitatif. Peserta penelitian terdiri dari dua puluh dua siswa, sepuluh laki-laki dan dua belas perempuan. Penulis mengumpulkan data dengan cara menerjemahkan kuesioner Form Referensi Gaya Belajar Barsch, menyebarkan kuesioner kepada peserta, dan melakukan wawancara dengan menggunakan lembar wawancara. Analisis data dilakukan dengan mengidentifikasi setiap jenis gaya yang digunakan oleh peserta belajar, mengklasifikasikan jenis gaya belajar, menjelaskan data yang diambil dari kuesioner dan lembar wawancara, dan menarik kesimpulan berdasarkan masalah penelitian dan hasil analisis data. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa setiap siswa hanya memilih salah satu dari tiga jenis gaya belajar yang ada. Gaya belajar visual menjadi jenis gaya belajar paling dominan yang digunakan oleh peserta karena mendapat nilai tertinggi dan paling banyak siswa yang menggunakannya. Dari hasil lembar wawancara, sebagian besar peserta lebih suka gaya belajar visual karena mereka menganggap itu sebagai cara mudah untuk dilakukan karena kelas mereka dilengkapi oleh banyak media visual untuk mendukung proses belajar mereka dan memberikan beberapa keuntungan bagi proses belajar dan nilai bahasa Inggris mereka Sebagai kesimpulan, semua jenis gaya belajar berdasarkan teori Gardner digunakan oleh peserta. Sebagian besar peserta adalah pelajar visual dan memiliki minat dan kemauan yang lebih dalam belajar bahasa Inggris dengan menggunakan media visual. Penulis menyarankan bagi guru di SMA Negeri 3 Malang untuk memberikan beberapa tes tentang jenis gaya belajar untuk siswa. Untuk peneliti selanjutnya, penulis menyarankan untuk melakukan penelitian tidak hanya di SMA, tetapi mungkin juga di SMP. Saran terakhir adalah untuk Program Studi Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya untuk menambah referensi buku tentang jenis gaya belajar dalam belajar bahasa Inggris.

English Abstract

Every individual has different ways in learning something. It also happens in learning language, such as English. The way they learn something is called as learning styles. The writer conducted a research about language learning styles in accelerated class at SMA Negeri 3 Malang. In this study, there are two problems to be solved: (1) What types of learning styles could be used by XI grade students in accelerated class at SMA Negeri 3 Malang and (2) What is the most dominant type of learning styles used by XI grade students in accelerated class at SMA Negeri 3 Malang. The theory used in this study is from Gardner (1985) about types of learning styles. The purpose of this study is to increase the ability of the students in learning as they know their preferred learning styles. The approach used is qualitative study. The participants of this study were twenty two students. The writer collected the data by translating the questionnaire named Barsch Learning Styles Reference Form, distributing the questionnaire to the participants, conducting an interview by using the interview sheet. The data analysis was conducted by identifying each type of learning styles used by the participants, classifying the types of learning styles, explaining the data taken from the questionnaire and interview sheet, and drawing conclusion based on the problems of study and the result of data analysis. The finding of this study shows that each student preferred only one of the three types of learning styles to be their way in learning English. Furthermore, visual learning style becomes the most dominant type of learning styles used by the participants since it got the highest number of students who preferred to use it. From the result of interview sheet, most of the participants preferred visual learning style because they considered it as an easy way to do since their class are facilitated by many visual media to support their study and give some advantages for their learning process and their English score In conclusion, all types of learning styles based on Gardner’s theory are used by the participants. Most of the participants are visual learners and have more passion and eager in learning English by using visual media. The writer suggests for the teacher at SMA Negeri 3 Malang to give some tests about the types of learning styles for all of the students. For future researchers, the writer suggests to conduct a research not only in Senior High School but might also be in Junior High School. The last suggestion is for Study Program of English at Universitas Brawijaya to add the references about the types of learning styles in learning English.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/233/051404373
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 08 Aug 2014 15:39
Last Modified: 18 Oct 2021 04:32
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100925
[thumbnail of THESIS_BELLA_STITA_RAKHMAH_(105110100111021).pdf]
Preview
Text
THESIS_BELLA_STITA_RAKHMAH_(105110100111021).pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item