Nuraidah, NoviaRatna (2014) Analysis of English Learning Strategies Used By XII IPA 3 Advanced Class Period 2013/2014 In MAN Tambakberas Jombang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Sebagai bahasa international, bahasa Inggris adalah bahasa yang sangat penting untuk komunikasi. Maka, pemerintah Indonesia memilih bahasa Inggris sebagai pelajaran formal di sekolah. Belajar bahasa Inggris itu lebih sulit dari pada belajar bahasa pertama atau bahasa kedua oleh karena itu dibutuhkan strategi untuk membantu pembelajaran bahasa. Strategi pembelajaran bahasa merupakan cara atau metode yang dipakai oleh pelajar untuk membuat belajar lebih mudah, cepat, dan efektif. Ada dua permasalahan dalam studi ini, yaitu: (1) strategi pembelajaran bahasa apa yang digunakan oleh anak kelas XII IPA 3 unggulan periode 2013/2014 di MAN Tambakberas Jombang, (2) apa hubungan antara strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh anak kelas XII IPA 3 unggulan periode 2013/2014 di MAN Tambakberas Jombang dan prestasi akademik siswa. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif untuk membuat asosiasi dan hubungan antara beberapa faktor dan strategi pembelajaran bahasa. Penelitian ini diadakan di MAN Tambakberas Jombang.Dalam studi ini, penulis juga menggunakan kuisioner dari tes Strategy Inventory for Language Learning (SILL) versi 7.0 dari Oxford (1990) sebagai alat penelitian. Hasil studi ini mununjukkan bahwa semua strategi seperti memory strategy, cognitive strategy, compensation strategy, metacognitive strategy, affective strategy and social strategies dipakai dikelas. Berdasarkan data bahwa siswa dari kelas XII IPA 3 unggulan lebih sering menggunakan Compensation strategies dari strategi yang lain. Sedangkan, kemahiran bahasa Inggris sedang menggunakan metacognitive strategies dan kemahiran bahasa Inggris kurang menggunakan cognitive strategies dalam proses pembelajaan bahasa. Penulis menyarankan untuk semua siswa di kelas ini untuk menggunakan Compensation strategies dalam proses pembelajaran bahasa Inggris seperti strategi pembelajaran yang digunakan oleh siswa dengan kemahiran bahasa Inggris tinggi. Siswa pada kemahiran bahasa inggris sedang dan kurang bisa menggunakan metacognitive strategies dan cognitive strategies tapi mereka harus sering belajar bahasa Inggris. jadi ini dapat memberikan motivasi untuk siswa sehingga mereka akan tertarik mempelajari bahasa Inggris.
English Abstract
As an international language, English is very important for communication in the world. Then, Indonesian government decided to make English as a formal subject at school. Learning English as foreign language is very difficult rather than learning first language or second language. So, it required some strategies to help the language learners. Language learning strategies is the way or the method taken by the learner to make learning easier, faster and more effective when they are learning English. There are two problems in this study, namely: (1) what are the language learning strategies used by XII IPA 3 Advanced class period 2013/2014 in MAN Tambakberas Jombang and (2) What is correlation between language learning strategies used by XII IPA 3 Advanced class period 2013/2014 in MAN Tambakberas Jombang and their academic achievement. This study uses quantitative approach to explain the correlation between the independent variables and the language learning strategies. This research his was held in MAN Tambakberas Jombang. In this study, the writer also uses the questionnaire of Strategy Inventory for Language Learning (SILL) test version 7.0 developed by Oxford (1990) as the measurement instrument. This study reveals that all six strategies such as memory strategy, cognitive strategy, compensation strategy, metacognitive strategy, affective strategy and social strategies are applied in this class. All six strategies used by students of XII IPA 3 Advanced class in MAN Tambakberas Jombang in language learning strategies and compensation strategies frequently use high English proficiency students in language learning strategies process. Besides, intermediate English proficiency uses metacognitive strategies and low English proficiency uses cognitive strategies in language learning process The writer suggests all of students of XII IPA 3 Advanced class in MAN Tambakberas Jombang to apply compensation strategy which helps the learner in language learning strategies used by high English proficiency. Students in intermediate and low English proficiency can apply meetacognitive strategies and cognitive strategies but they should study English continuously. So, it can give the motivation to the students so that they will be interested in learning English.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2014/199/051403198 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Hasbi |
Date Deposited: | 12 Jun 2014 14:39 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 04:59 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100888 |
Preview |
Text
3.pdf Download (3MB) | Preview |
Preview |
Text
2.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
1.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |