A Study of Illocutionary Acts Found in Television Advertisement of Mie Sedaap.

Istiqomah (2014) A Study of Illocutionary Acts Found in Television Advertisement of Mie Sedaap. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini meneliti tentang tindak ilokusi yang ditampilkan oleh para aktor dan aktris pada ucapan mereka di iklan televisi dari Mie Sedaap. Dalam penelitian ini, peneliti menganalisa dua permasalahan yaitu: (1) Jenis-jenis tindak ilokusi apa yang ditemukan di iklan televisi dari Mie Sedaap? (2) Jenis tindak ilokusi apa yang paling sering digunakan di iklan televisi dari Mie Sedaap tersebut? Teori utama yang digunakan untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan tersebut adalah teori dari tindak tutur terutama dalam klasifikasinya tentang tindak ilokusi oleh Searle (1979). Penelitian ini mengunakan metode kualitatif dan merupakan tekstual analisis karena data dari penelitian ini berbentuk kata-kata bukan angka, dan menggunakan transkrip dari perkataan para aktor dan aktris untuk dianalisa. Data dalam penelitian ini adalah perkataan para aktor dan aktris di iklan televisi dari Mie Sedaap. Untuk menganalisa data, konteks tiap iklan dari Mie Sedaap dijelaskan terlebih dahulu. Kemudian, data ditampilkan dan dianalisis menggunakan teori dari tindak tutur. Berdasarkan dari hasil penelitian ini, penulis menemukan lima jenis tindak ilokusi berdasarkan teori dari Searle; Assertives, Directives, Commisives, Expressives, and Declaration. Kemunculan dari jenis-jenis tindak ilokusi tersebut adalah: 10 perkataan termasuk dalam tindak ilokusi jenis assertive, 6 perkataan termasuk dalam directive, 3 perkataan termasuk dalam jenis commisive, 19 dan 3 perkataan termasuk dalam expressive dan declaration secara berturut dan 7 perkataan termasuk dalam dua jenis tindak ilokusi. Jenis tindak ilokusi yang sering digunakan oleh para aktor dan aktris adalah jenis expressive. Jenis ini kebanyakan dalam bentuk kata sifat. Pembicara menggunakan jenis ini untuk mengekspresikan perasaan mereka terhadap Mie Sedaap itu sendiri. Terakhir, penulis menyarankan pembaca yang paham tentang ilmu bahasa untuk menyadari penggunaan perkataan di iklan TV tidaklah digunakan hanya untuk mengekspresikan perasaan, tapi itu juga digunakan untuk menyimpulkan, menyatakan, berjanji, atau menyuruh tergantung pada topik dari iklan tersebut. Penulis juga berharap, peneliti selanjutnya mampu untuk menganalisa dan menambahkan topik lain untuk mendukung tindak ilokusi seperti tindak ilokusi dan IFIDsnya (illocutionary Force Indicating Device).

English Abstract

This study investigates the illocutionary acts demonstrated by the actors‟ and actresses‟ utterances in television advertisement of Mie Sedaap. In this study, the writer investigates two problems of the study which are: (1) What are the types of illocutionary acts found in Mie Sedaap instant noodle advertisement on television? (2) What type of illocutionary acts is mostly used in Mie Sedaap instant noodle advertisement on television? The main theory to answer the problems of the study is the theory of speech act especially in taxonomy of illocutionary acts by Searle (1979). This study used qualitative approach in textual analysis since the data of this study are in the form of words rather than numbers, and uses the transcription of the actors‟ and actresses‟ utterances to be analyzed. The data of this study were the actors‟ and actresses‟ utterances in Mie Sedaap instant noodle advertisement on television containing illocutionary acts. To analyze the data, the context of each advertisement is explained first. Then, the data are presented and analyzed by using speech act theory. Based on the findings of this study, the writer found five types of illocutionary acts based on Searle‟s theory; Assertives, Directives, Commisives, Expressives, and Declaration. The occurrences of those types are: 10 utterances contained assertive type of illocutionary act, 6 utterances contained directive, 3 utterances contained commisive type, 19 and 3 utterances contained expressive and declaration respectively and 7 utterances contained two types of illocutionary act. The type of illocutionary acts that are mostly used by the actors and actresses is expressive. This type is mostly in the form of adjective. The speakers use this type merely to express a pleased feeling toward Mie Sedaap. Finally, the writer the writer suggests for the linguistic readers to be aware of using of utterances in other TV advertisements as they are not only used to express a feeling, but they also used to conclude, declare, promise, or command. It depends on the topic of the advertisement itself. The writer also expects the next researchers to analyze and to add the other aspect of illocutionary acts such as illocutionary and its IFIDs (illocutionary Force Indicating Device).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/179/051402342
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 16 Apr 2014 10:51
Last Modified: 18 Oct 2021 04:47
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100866
[thumbnail of A_STUDY_OF_ILLOCUTIONARY_ACTS_FOUND_IN_TELEVISION_ADVERTISEMENT_OF_MIE_SEDAAP.pdf]
Preview
Text
A_STUDY_OF_ILLOCUTIONARY_ACTS_FOUND_IN_TELEVISION_ADVERTISEMENT_OF_MIE_SEDAAP.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item