Jati, MuhammadSuluh (2014) Language Styles in Meaning Construction of WWF (World Wildlife Fund) Advertisements. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini dimaksudkan untuk mencari tahu konstruksi makna pada iklan WWF untuk menarik perhatian para pembaca. Tujuan penelitian ini adalah (1) untuk mengidentifikasi jenisjenis bahasayang digunakan pada iklan, (2) untuk mencari tahu makna dibalik iklan WWF dan (3) untuk memahami bagaimana teks di interpretasikan dan bagaimana teks tersebut berpengaruh terhadap kepribadian pembaca. Penelitian Analisis Wacana Kritis ini menggunakan teori model tiga dimensi milik Norman Fairclough yang mana melingkupi; analisis teks, analisis diskursif dan analisis sosial. Pada taraf analisis teks, mempunyai tujuan untuk menganalisa jenis-jenis bahasa. Analisis diskursif digunakan untuk mendapatkan interpretasi pembaca ketika dia membaca dan melihat iklan WWF; analisis sosial digunakan untuk mencari tahu efek lanjutan terhadap diri pembaca. Penulis menggunakan metode penelitian kualitatif dan analisis konten sebagai desain penelitian. Adapun data yang diperoleh diambil dari teks iklan, hasil jawaban kuisioner dan wawancara. Sebagai hasilnya, mengindikasikan bahwa (1) terdapat lima belas jenis bahasa dalam iklan tersebut; ironi, eufimisme, hiperbola, metafor, sinisme, repetisi, asosiasi, sinekdoke pars pro toto, paradox, personifikasi, simbolik, klimaks, antiklimaks dan retorik, (2) terdapat tujuh belas iklan yang mampu mempengaruhi pembaca, (3) terdapat dua makna yang dibangun oleh pembuat iklan yaitu stop pembunuhan satwa dan perlindungan alam, dan (4) beberapa pembaca termotivasi untuk membantu menyelamatkan sawa dan alam atau bergabung dalam WWF. Penulis menyarankan kepada penliti selanjutnya agar memperdalam analisis teks. Lalu, peneliti selanjutnya juga perlu untuk mengikuti perkembangan penelitian terbaru pada analisis wacana. Dengan mengikuti perkembangan penelitian, ia dapat melakukan penelitian yang berbeda dan dapat memperkaya penelitian di bidang analisis wacana.
English Abstract
This research is intended to investigate the meaning construction in WWF advertisements to get reader’s attention. The objectives are (1) to identify the language styles used in advertisements, (2) to find out meanings behind WWF advertisements and (3) to understand how texts are interpreted and how they affect reader’s personality. This CDA research used three dimensional model theory from Norman Fairclough which covered; text analysis, discursive analysis and social analysis. On the level of text analysis, it has purpose to analyze the language styles. Discursive analysis is used to get the interpretation of a reader when he or she reads and sees WWF advertisements; social analysis is used to find out the after effect towards readers. The writer used qualitative research method and content analysis as research design. The data were collected from advertisement texts, the answer of questionnaires and interviews results. The results indicate that (1) there were fifteen language styles used in that advertisement; irony, euphemism, hyperbole, metaphor, sinism, repetition, association, synechdoche pars pro toto, paradox, personification, symbolic, climax, anticlimax, and rhetoric, (2) there were seventeen advertisements which aimed at persuading readers, (3) there were two meanings which the advertiser constructs, there were stop killing animals and saving nature, and (4) some readers were motivated to help save animals and nature or join the WWF’s campaign. The writer suggested for the next researchers to have deep understanding towards text analysis. Then, the next researcher also needs to follow the updated research in the field discourse analysis. By following the updated research in discourse analysis, he can conduct different research and can enrich the research in the field of discourse analysis, such as ecolinguistics.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2014/178/051402301 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 16 Apr 2014 10:46 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 04:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100865 |
Preview |
Text
CHAPTER_IV.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_V.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
Covers.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
acknowledment,_abstrak,_daftar_isi.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
References.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
hal_persetujuan_&_pengesahan.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_II.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_I.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_III.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |