Error Analysis on Word Stress of 3rdSemester Students of English Study Program of Faculty of Cultural Studies.

Rinjani, DittaPuspaAyu (2014) Error Analysis on Word Stress of 3rdSemester Students of English Study Program of Faculty of Cultural Studies. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Para mahasiswa di Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya diharapkan dapat berbicara dalam bahasa Inggris dengan pengucapan yang benar. Ini berarti bahwa jika kita membuat banyak kesalahan dalam berbicara, pendengar yang kita ajak berbicara dapat salah memahami apa yang kita katakan. Oleh karena itu, peneliti ingin melakukan pengamatan lebih lanjut dengan menganalisis penekanan kata pada kata bahasa Inggris yang diucapkan oleh mahasiswa semester ketiga yang telah mengambil kelas Dasar Lisan dan Keterampilan Auditory ( BOAS ) Program Studi Bahasa Inggris di Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya dengan menggunakan teori dari Baker (2012);Roach, (2000); Manipuspika et al, (2012); dan Oxford dictionary, (1995). Dari latar belakang, peneliti menemukan sebuah masalah, yaitu untuk mengetahui bagaimana mahasiswa semester tiga Program Bahasa Inggris Di Fakultas Ilmu Budaya membaca dua dan tiga suku kata. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan penelitian kualitatif. Penelitian kualitatif sesuai untuk rancangan penelitian direset ini karena peneliti mencoba menganalisis kesalahan pada penekanan kata dalam dua suku kata dan tiga suku kata di kalangan mahasiswa semester tiga Program Studi Bahasa Inggris Fakultas Ilmu Budaya. Penelitian ini mengungkapkan kesalahan dari penekanan kata yang dibuat oleh mahasiswa. Hasilnya menunjukkan kesalahan yang mendominanasidalam dua suku kata adalah kata membuat. Sementara dalam tiga suku kata, kesalahan yang mendominasi adalah kata ‘mengerti’. Dapat dikatakan bahwa kata mengerti adalah kesalahan yang paling sering dihasilkan oleh mahasiswa. Dapat disimpulkan bahwa tiga suku kata kata masih sulit bagi mahasiswa semester ke-3 Pro gram Studi Bahasa Inggris di Fakultas Ilmu Budaya. Peneliti menyarankan kepada mahasiswa Program Bahasa InggrisIlmu Budaya Universitas Brawijaya untuk mempelajari lebih lanjut tentang BOAS (Basic Lisan dan Keterampilan Auditory) program karena mempelajaripemahaman dari mendengarkan, membaca dan pengucapan itu sangat penting untuk para mahasiswa dari Program Bahasa Inggris. Oleh karena itu, mereka diharapkan memiliki kemampuan dalam mengidentifikasi penekanan kata di bahasa Inggris dan memiliki pengetahuan tentang aturan dari penekanan suku kata.

English Abstract

The students in the Faculty of Cultural Studies of Universitas Brawijaya are expected to speak English with correct pronunciation. It means that ifthere are many errors in speaking, the hearer will misunderstand. Therefore, the researcher conducts further observation in analyzing the word stress on English word uttered by the third semester students which have taken the Basic Oral and Auditory Skills (BOAS) class of English Study Program in Cultural Studies Universitas Brawijaya. The researcher applies the theory from Baker, (2012); Roach, (2000); Manipuspika,et al, (2012); and Oxford Dictionary, (1995). In order to find the results. The researcher finds problem of the study related with the study, it is to find out how the third semester students of English Study Program of Faculty of Cultural Studies pronounced two and three syllable words. The researcher uses qualitative research approach. Qualitative research relates with research design since the researcher tries to analyze the error on word stress in two syllables and three syllables words among third semester students of English Study Program of Faculty of Cultural Studies. The results show that the dominant error of two syllable - words is the word “create”,while,the dominant error in three - syllable words is the word ‘understand’. The word ‘understand’ is the most frequent error produced by the students which answer the problem of the study.Thus, it can be concluded that the three - syllable words is still difficult for the 3rd semester students of English Study Program of Faculty of Cultural Studies. The researcher suggests to the students of Cultural Studies Universitas Brawijaya to learn more about BOAS (Basic Oral and Auditory Skills) course since learning listening, reading and pronunciation comprehension are very important for the students of English Study Program. Therefore, it is expected for the students to have the ability in identifying the stress in English word and have knowledge about the rules of the stress syllable.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/171/051401767
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 13 Mar 2014 09:08
Last Modified: 18 Oct 2021 04:43
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100859
[thumbnail of 17._APPENDIX.pdf]
Preview
Text
17._APPENDIX.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3._SUPERVISORS'_APPROVAL.pdf]
Preview
Text
3._SUPERVISORS'_APPROVAL.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 18._BERITA_ACARA_BIMBINGAN.pdf]
Preview
Text
18._BERITA_ACARA_BIMBINGAN.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of halaman_20_dari_chapter_iii.pdf]
Preview
Text
halaman_20_dari_chapter_iii.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4._BOARD_OF_EXAMINERS'_CERTIFICATE_OF_APPROVAL.pdf]
Preview
Text
4._BOARD_OF_EXAMINERS'_CERTIFICATE_OF_APPROVAL.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5._ACKNOLEDGEMENTS.pdf]
Preview
Text
5._ACKNOLEDGEMENTS.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 7.ABSTRAK.pdf]
Preview
Text
7.ABSTRAK.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 6._ABSTRAK.pdf]
Preview
Text
6._ABSTRAK.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 8._TABLE_OF_CONTENTS.pdf]
Preview
Text
8._TABLE_OF_CONTENTS.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 10._LIST_OF_TABLES_DAN_APPENDIX.pdf]
Preview
Text
10._LIST_OF_TABLES_DAN_APPENDIX.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 11.CHAPTER_I.pdf]
Preview
Text
11.CHAPTER_I.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 12.CHAPTER_II.pdf]
Preview
Text
12.CHAPTER_II.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 13._CHAPTER_III.pdf]
Preview
Text
13._CHAPTER_III.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 14._CHAPTER_IV.pdf]
Preview
Text
14._CHAPTER_IV.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 1._TITLE.pdf]
Preview
Text
1._TITLE.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of halaman_21_dari_chapter_iii.pdf]
Preview
Text
halaman_21_dari_chapter_iii.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 2._DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf]
Preview
Text
2._DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 15.CHAPTER_V.pdf]
Preview
Text
15.CHAPTER_V.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 16._REFERENCES.pdf]
Preview
Text
16._REFERENCES.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item