Communication Strategies Used by 2nd Semester Students of English Study Program in Universitas Brawijaya with Different Anxiety Levels in Telling Comic Strips

YudaCrisilla, Syailendra (2014) Communication Strategies Used by 2nd Semester Students of English Study Program in Universitas Brawijaya with Different Anxiety Levels in Telling Comic Strips. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Siswa biasanya menghadapi beberapa masalah dalam berbicara bahasa asing. Untuk mengatasinya, mereka memiliki cara tertentu yang disebut sebagai strategi komunikasi. Kecemasan sebagai faktor afektif dapat mempengaruhi siswa dalam menggunakan strategi komunikasi. Dalam penelitian ini, peneliti melakukan penelitian tentang strategi berkomunikasi yang digunakan oleh mahasiswa Academic Speaking semester 2 Program Studi Sastra Inggris di Universitas Brawijaya dengan perbedaan tingkat kecemasan dalam menceritakan alur komik. Penulis menggunakan teori strategi komunikasi dari Dörney (1995). Ada dua Masalah penelitian yang diajukan: (1) Apa jenis strategi komunikasi yang digunakan oleh siswa dengan tingkat kecemasan tinggi dan rendah ketika menceritakan alur komik (2) Bagaimana frekuensi jenis strategi komunikasi yang digunakan oleh siswa dengan tingkat kecemasan tinggi dan rendah ketika menceritakan alur komik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dalam kaitannya dengan penggunaan gambaran yang jelas dan sistematis tentang fenomena yang sedang dipelajari. Ada 16 subjek dalam penelitian ini. Mereka berasal dari siswa kelas Akademic Speaking yang dipilih menggunakan FLCAS yang dikembangkan oleh Horwitz et al. (1986) dan dibagi menjadi dua kelompok, yaitu subyek dengan tingkat kecemasan tinggi dan rendah. Data yang digunakan adalah ucapan yang mengandung strategi komunikasi dalam menceritakan alur komik. Penelitian ini mengungkapkan bahwa ada 13 jenis strategi komunikasi yang digunakan oleh subyek dengan tingkat kecemasan tinggi. Di sisi lain, subyek dengan tingkat kecemasan rendah menggunakan 15 jenis strategi komunikasi. Penulis juga menemukan bahwa frekuensi strategi komunikasi yang digunakan oleh subyek dengan kecemasan tinggi dan rendah berbeda. Subyek dengan tingkat kecemasan tinggi menghasilkan jumlah strategi komunikasi yang lebih tinggi daripada subyek dengan tingkat kecemasan rendah. Penulis juga menyimpulkan bahwa siswa yang lebih cemas cenderung menghasilkan strategi komunikasi yang kurang efektif daripada mereka yang merasa santai dalam berbicara. Penulis menyarankan kepada pengajar bahasa asing untuk menemukan metode pengajaran yang tepat dalam mengatasi kecemasan siswa dan memperkenalkan strategi komunikasi. Penulis juga menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk melakukan penelitian lebih lanjut tentang strategi komunikasi dengan teori-teori lain dan variabel objek penelitian yang berbeda.

English Abstract

Students usually face some problems in speaking a foreign language. To overcome the problems, they have certain ways that are called as communication strategies. Anxiety as an affective factor can influence the students in using communication strategies. In this study, the writer conducted a study on communication strategies used by 2nd semester students of English Study Program in Universitas Brawijaya with different anxiety levels in telling comic strips. The writer uses theory of communication strategies by Dörney (1995). There are two problems of the study which were proposed: (1) What are the types of communication strategies used by students with high and low anxiety level when telling the comic strips (2) How is the frequency of types of communication strategies used by students with low and high anxiety level when telling the comic strips. This study used qualitative approach in relation to the use of clear and systematic description about the phenomena being studied. There were 16 subjects in this study. They came from Academic Speaking Class students who were selected using FLCAS that is developed by Horwitz et al. (1986) and divided into two groups, namely subjects with high and low anxiety level. The data were utterances containing communication strategies in telling comic strips. This study reveals that there are 13 types of communication strategies used by subjects with high anxiety level. On the other hand, subjects with low anxiety level used 15 types of communication strategies. The writer also found that the frequency of the communication strategies used by subjects with high and low anxiety were different. Subjects with high anxiety level produced higher number of communication strategies than subjects with low anxiety level. The writer also concludes that the more anxious students tend to produce less effective of communication strategies than those who feel relaxed in speaking. The writer suggests foreign language teacher find an appropriate teaching method to manage the students’ anxiety and introduce communication strategies in speaking class. The writer also suggests to the next researchers to conduct more research about communication strategies with other theories and also different variables.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2014/135/051401013
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 14 Feb 2014 09:57
Last Modified: 18 Oct 2021 04:05
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100819
[thumbnail of 6._CHAPTER_III.pdf]
Preview
Text
6._CHAPTER_III.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 7._CHAPTER_IV.pdf]
Preview
Text
7._CHAPTER_IV.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 8._CHAPTER_V.pdf]
Preview
Text
8._CHAPTER_V.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 9._REFERENCES.pdf]
Preview
Text
9._REFERENCES.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4._CHAPTER_I.pdf]
Preview
Text
4._CHAPTER_I.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5._CHAPTER_II.pdf]
Preview
Text
5._CHAPTER_II.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 2._ABSTRACT_&_ABSTRAK.pdf]
Preview
Text
2._ABSTRACT_&_ABSTRAK.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item