Study of Flouting Maxim Found in Some Cosmopolitan Advertisement Slogans

Julia, Lailil (2013) Study of Flouting Maxim Found in Some Cosmopolitan Advertisement Slogans. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Slogan yang digunakan oleh perusahaan untuk menarik perhatian konsumen seringkali melanggar maxim percakapan dikarenakan slogan harus pendek dan menarik. Peristiwa ini mendorong penulis untuk menganalisis slogan di iklan, terutama slogan iklan kosmetik dan perawatan tubuh di majalah Cosmopolitan. Dalam kajian ini, penulis ingin mengidentifikasi maxim percakapan yang terlanggar di slogan iklan dan untuk mencari arti slogan berdasarkan teori implikatur percakapan Grice. Untuk menjawab rumusan masalah dengan baik, penulis menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan analisa konten. Terdapat dua belas slogan yang dianalisis di dalam kajian ini. Hanya ada satu slogan yang tidak melanggar seluruh maxim dan sisanya melanggar maxim setidaknya satu buah maxim. Dalam kata lain, iklan ini tampak seperti tidak jelas apabila pembaca tidak mengetahui mengenai konteksnya, kurang informatif, kurang terpercaya, dan salah satu dari iklan itu tampak tidak berkesinambungan. Ini terjadi karena slogan haruslah pendek dan produser mengorbankan penginformasian, kesinambungan, kejelasan, dan keterpercayaan. Konteks dibutuhkan dalam penganalisisan makna tersembunyi slogan. Tanpa mengetahui konteks slogan, pembaca akan mengalami kesulitan dalam memahami artis slogan berkaitan dengan produk yang diiklankan. Makna tersembunyi slogan selalu mempromosikan produk dan merayu konsumen untuk membeli produk tersebut. Penulis menganjurkan kepada peneliti selanjutnya yang ingin melakukan penelitian ini untuk memahami teori pragmatik, khususnya teori mengenai pelanggaran maxim dan konteks, menggunakan objek lain, terutama percakapan di novel dan skrip untuk mendapatkan data yang lebih lengkap. Untuk mengetahui makna tersembunyi slogan itu dapat dimengerti oleh konsumen dengan mudah atau tidak, peneliti dapat menggunakan kuesionair atau mewawancarai konsumen.

English Abstract

Slogan that is used by manufacturer to attract the attention of customers usually flouts conversational maxim because it must be short and interesting. This phenomenon attracts the writer to analyze slogan in advertisement, especially cosmetics and body treatment slogans in Cosmopolitan magazine. In this study, the writer intends to identify the conversational maxims flouted in the advertisement slogans and to find out the meanings of the slogans based on Grice’s implicature theory. In order to answer the problems of study, the writer used descriptive qualitative approach and document analysis There are twelve slogans analyzed in this study. From the twelve slogans, there is only one slogan which does not flout any maxim while the others flout at least one maxim. In other words, this advertisement is not brief enough if the readers do not know the context, less informative, lack of evidence, and one of them is no direct relevance to the product. It happens due to the intention of making the slogan short. Consequently, producers sacrifice information, relevance, clarity, and believability. Context is needed in analyzing the hidden meaning of the slogan. Without knowing the context of the slogan, the readers will have a difficulty in understanding the meaning of the slogan related to the product being advertised. The hidden meaning of the slogan always brings the intention to promote the product and to persuade the customers to buy it. The writer suggests the next researcher who wants to conduct a similar research to understand the theory of pragmatics, especially flouting maxim and context. It is also expected that the further researchers use another theory to make their study more complete. In addition they can also use other objects, for example conversations in novels or scripts of films as the data. To know whether the hidden meaning of the slogan is understood easily or not, the further researchers can use a questionnaire or interview the customers.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/83/051307234
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 20 Sep 2013 09:00
Last Modified: 18 Oct 2021 05:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100764
[thumbnail of Abstrak_27_juni.pdf]
Preview
Text
Abstrak_27_juni.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of Lelil_27_juni.pdf]
Preview
Text
Lelil_27_juni.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item