Implicature Analysis On Cigarette Advertisement Slogans

Mutmainnah (2014) Implicature Analysis On Cigarette Advertisement Slogans. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Beberapa iklan tidak bisa menampilkan produknya untuk menarik konsumennya karena pemerintah tidak membolehkan iklan tersebut menampilkan wujud dari produk tersebut. Di Indonesia terdapat tiga iklan yang terkena aturan ini yaitu alkohol, kondom, dan rokok. Jadi, hal itu membuat perusahaan tersebut menciptakan slogan dari produk tersebut yang lebih kreatif dari yang lain. Oleh karena itu, slogan iklan rokok sangat menarik untuk dijadikan bahan kajian karena slogan rokok memiliki banyak makna tersirat. Dalam kajian ini, masalah kajian yang dirumuskan yaitu apa makna yang terkandung dalam implikatur yang ditemukan dalam slogan iklan rokok?. Kajian ini menggunakan teori conversational implicature dari Grice. Kajian ini juga menggunakan pendekatan kualitatif untuk mendeskripsikan fenomena yang dipelajari dengan jelas dan sistematis. Kajian deskripsi secara tekstual digunakan karena kajian ini bertujuan untuk menganalisis slogan iklan rokok. Data kajian ini diunduh dari internet dan dipilih berdasarkan 10 iklan rokok yang paling sering muncul di televisi. Data yang telah terkumpul dianalisa berdasarkan pesan yang terkandung dalam general dan particular implikatur di slogan iklan rokok. Dalam kajian ini, semua data mepunyai implikatur general dan particular. Peneliti juga mendapati bahwa sebagian besar makna slogan iklan rokok berisi kalimat ajakan, pesan untuk pembaca, dan juga motivasi untuk pembaca. Beberapa produk juga berisi tentang informasi tentang perubahan rokok tersebut seperti perubahan ukuran maupun rasa dari rokok tersebut. Jadi, setiap perusahaan rokok mempunyai cara berbeda- beda untuk menarik minat pembeli pada tiap produk rokok. Penulis menyarankan kepada peneliti selanjutnya yang ingin melakukan penelitian serupa untuk memahami lebih tentang implikatur, tidak hanya fokus pada conversational implicature tapi juga menganalisa tentang conventional implicature dan flouting maxim, mereka juga dapat mencoba menggunakan teori lainnya seperti relevance theory dari Sperber dan Wilson. Kajian mereka diharapkan untuk bisa menjadi kajian yang lebih lengkap dan lebih mudah dimengerti.

English Abstract

Some advertisements cannot show the products to persuade people because the government forbids the advertisement to show or mention the objects of the products. In Indonesia there are three products which have to conform with this regulation, they are alcohol, condom, and cigarette. So, this makes the companies create the slogans of the products more creative than others. Therefore, they are interesting to be used as data for this research because they have a lot of implicit meanings. In this study, the problem of the study proposed is what are the intended meanings behind the cigarette advertisement slogans?. This research uses Grice’s conversational implicature theory to conduct the research. This study uses qualitative approach in relation to the use of clear and systematic description about the phenomena being studied. Descriptive study in textual analysis is applied in this study to analyze the cigarette advertisement slogans. The data are downloaded from the internet and selected from ten cigarette advertisements that appear on television most frequently. The collected data are then analyzed in terms of the message conveyed in the generalized and particularized implicature of cigarette advertisement slogans. In this research, the researcher found all generalized and particularized implicature of the data. The researcher also found most of the intended meanings of the cigarette slogans contain persuasion words to attract the consumers, a message for people or the consumers, and also an encouragement word. Also there are some companies trying to give information for the consumers that the products are changed such as in the size or the taste. In conclusion, all the cigarette companies have different styles of making the slogans to attract the consumers to buy the products. The researcher suggests the next researchers who want to conduct a similar research to understand more about implicature, not only in conversational implicature but also in conventional implicature and flouting maxim, they can also use another theory to make the study more complete like Relevance Theory by Sperber and Wilson. It is expected that their study can be more complete and understandable.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/257/051400605
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 04 Feb 2014 14:24
Last Modified: 18 Oct 2021 04:40
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100715
[thumbnail of IMPLICATURE_ANALYSIS_ON_CIGARETTE_ADVERTISEMENT_SLOGANS.pdf]
Preview
Text
IMPLICATURE_ANALYSIS_ON_CIGARETTE_ADVERTISEMENT_SLOGANS.pdf

Download (9MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item