Subardja, ElfrinnitaWida (2013) Error Analysis of Descriptive Paragraphs Made by Students of Study Program of English, Faculty of Culture Studies Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Belajar sebuah bahasa asing itu penting. Contohnya adalah belajar bahasa Inggris semenjak bahasa Inggris merupakan salah satu bahasa Internasional di dunia ini. Di Indonesia, bahasa Inggris menjadi mata pelajaran di sekolah dan universitas. Dalam proses pembelajaran peserta didik Indonesia dapat membuat kesalahan. Ini merupakan hal yang wajar karena bahasa Inggris dan Indonesia memiliki aturan tata bahasa yang berbeda. Di dalam penelitian ini, penulis meneliti (1) jenis-jenis kesalahan dan (2) menghitung frekuensi terjadinya setiap jenis kesalahan yang ditemukan dalam paragraf deskriptif oleh mahasiswa semester dua. Penulis menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan analisis dokumen untuk menjawab rumusan masalah. Di dalam penelitian ini, penulis mengkelompokan kesalahan berdasarkan pada teori Dulay. Data terdiri dari tiga puluh deskriptif paragraf yang dibuat oleh mahasiswa semester dua Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya. Di dalam pengumpulan data, penulis menyediakan topik yang sudah ditentukan dan memberi 100 menit untuk menyelesaikan paragraf deskriptif mereka. Penelitian ini menemukan kesalahan dalam berbagai macam bentuk, seperti omission yang terbagi menjadi enam, yaitu omission of preposition, omission of noun, omission of -be, omission of plural marker, omission of article, dan omission of possessive marker . Addition terbagi menjadi dua macam, yaitu regularization dan simple addition . Dan juga misformation of -be, misformation of adjective, misformation of preposition, dan misformation of verb . Yang terakhir adalah misordering . Jumlah total kesalahan adalah 112. Kesalahan yang ditemukan di dalam paragraf deskriptif adalah omission (Om) dengan 24 kesalahan (21%), diikuti dengan addition (Ad) dengan 17 kesalahan (16%), kemudian misformation (Mf) dengan 58 kesalahan (51%), dan jumlah terkecil adalah misordering (Md) dengan 13 kesalahn (12%). Penulis menyarankan peneliti selanjutnya yang ingin melanjutkan penelitian yang sama menggunakan teori lain atau menggunakan kriteria seperti nilai mata kuliah writing dan nilai TOEFL.
English Abstract
Learning a foreign language is important. The example is learning English since English is one of the international languages in this world. In Indonesia, English becomes a subject of education in schools and universities. In the process of learning, Indonesian learners may make errors. It is natural because English and Indonesian have different grammatical rules. In this study, the researcher examines (1) the kinds of errors and (2) calculates the frequency of occurrence of each type of error find in descriptive paragraphs by second semester students. The researcher uses descriptive qualitative approach and document analysis in order to answer the research problems. In this research, the researcher classifies the errors based on Dulay’s theory. The data are thirty descriptive paragraphs made by second semester students of Faculty of Culture Studies Universitas Brawijaya. In data collection, the researcher provides writing with a topic provided and gave 100 minutes to finish their descriptive paragraphs. This study find errors appear in various kinds of cases, such as omission which divided into six, they were omission of preposition, omission of noun, omission of -be, omission of plural marker, omission of article, and omission of possessive marker. Then addition is divided into two, they are regularization and simple addition. Also misformation of -be, misformation of adjective, misformation of preposition, and misformation of verb. The last is misordering. The total number of errors is 112. The errors most likely written that the writer find in the descriptive paragraph is omission (Om) with 24 errors (21%), followed by addition (Ad) with 17 errors (16%), then misformation (Mf) with 58 errors (51%), and the smallest number is misordering (Md) with 13 errors (12%). The researcher suggests the next researcher who wants to conduct a similar research use another theory or other subjects using criteria like the average of writing score or TOEFL criteria.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2013/24/051301143 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 22 Feb 2013 08:41 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 05:49 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100696 |
Preview |
Text
051301143.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |