Kusuma, HardianAndi (2013) The Study of Word Formation Processes in the Advertisement Found In Jawa Pos Published on June 2012. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penulis tertarik untuk melakukan penelitian proses pembentukan kata dalam iklan yang ditemukan di Jawa Pos pada Juni 2012. Ada tiga masalah studi (1) Apa jenis dari pembentukan kata bahasa Inggris yang ditemukan dalam iklan di Jawa Pos yang diterbitkan pada juni 2012; (2) Apa jenis dari pembentukan kata bahasa Inggris yang lebih banyak digunakan dalam iklan di Jawa Pos yang diterbitkan pada juni 2012; (3) Apakah arti dari pembentukan kata bahasa Inggris dalam iklan di Jawa Pos yang diterbitkan pada juni 2012. Temuan penelitian ini diharapkan dapat memberikan wawasan yang berguna untuk siswa jurusan Bahasa Inggris untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang proses pembentukan kata dalam bahasa Inggris. Desain penelitian ini adalah kualitatif, yang bertujuan untuk mendeskripsikan objek penelitian secara jelas dan sistematis. Data dari penelitian ini adalah iklan di Jawa Pos edisi Juni 2012. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada 134 kata yang tergolong dalam 11 proses pembentukan kata; (1) Borrowing 46%; (2) Coinage 36,18%; (3) Compounding 28,35%; (4) Acronym 28,35%; (5) Back Formation 14, 74%; (6) Clipping 8,05%; (7) Derivation 5,4%; (8) Multiple Processes 4,02%; (9) Blending 2,7%; (10) Prefix and Suffix 2,7%; (11) Conversion 1,34%. Salah satu jenis pembentukan kata yang paling banyak digunakan dalam iklan yang ditemukan di Jawa Pos diterbitkan pada Juni 2012 adalah Borrowing . Hasil ini sejalan dengan teori morfologi oleh George Yule (1999). Penulis juga menemukan arti kata-kata yang berasal dari iklan. Untuk menganalisis, penulis menggunakan kamus untuk menemukan arti kata-kata, dan mendapat informasi dari internet. Penulis ingin mengundang peneliti untuk melakukan penelitian serupa pada proses pembentukan kata dengan referensi lebih lengkap, baru dan objek yang berbeda. Hal ini juga dianjurkan untuk penulis berikutnya yang tertarik dalam melakukan studi lebih lanjut di era ini untuk mengambil isu terpanas, iklan tidak hanya ditemukan di Jawa Pos tetapi juga objek lain. Penulis juga menunjukkan bahwa mengumpulkan data dapat diambil dari media elektronik seperti televisi sebagai perbandingan penulis studi.
English Abstract
The writer is interested to do the research of word formation processes in advertisement found in Jawa Pos on June 2012. There are three problems of study (1) What are the kinds of English word formation found in the advertisement found in Jawa Pos published on June 2012; (2) What kinds of English word formation are mostly used in the advertisement found in Jawa Pos published on June 2012; (3) What is the meaning of English Word Formation in the advertisement found in Jawa Pos published on June 2012. The findings of this study are expected to give some useful insight to Study Program of English students in order to get better understanding of the English Word Formation Processes. The research design of this study is qualitative research, in which it attempts to arrive at rich description of the object. The data of the study are the advertisement in Jawa Pos published on June 2012 (except Radar section and column advertisement). The result showed that there was 134 advertisement words divided into 11 processes, those are (1) Borrowing 46%; (2) Coinage 36,18%; (3) Compounding 28,35%; (4) Acronym 28,35%; (5) Back Formation 14, 74%; (6) Clipping 8,05%; (7)Derivation 5,4%; (8) Multiple Processes 4,02%; (9) Blending 2,7%; (10) Prefix and Suffix 2,7%; (11) Conversion 1,34%. One type of word formation that is mostly used in the advertisement found in Jawa Pos published on June 2012 is borrowing. This result is in line with the theory of morphology by George Yule (1999). The writer also found out the meaning of derived words of advertisement. To analyze, the writer uses dictionary to find the meaning of words, and gets information from the internet. The writer would like to invite further researchers to do similar reseach on word formation processes with new complete references and different object of study. It is also recommended for the next writers who are interested in doing further study in this era to take the hottest issues not only advertisement found in Jawa Pos but also other object. The writer also suggests that the collecting data can be taken from electronic media such as television as the comparison of the writer’s study.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2013/23/051301142 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 20 Feb 2013 10:21 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 05:45 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100686 |
Preview |
Text
CHAPTER_V.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
DAFTAR_ISI.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
COVER.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
ABSTRACT.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
REFERENCES.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
ACKNOWLEDGEMENTS.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_III.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_IV.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_I.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_II.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |