The Application of Language Learning Strategies and Its Correlation with Motivation of the Students of BEC Pare

Aryani, RetnoDwi (2013) The Application of Language Learning Strategies and Its Correlation with Motivation of the Students of BEC Pare. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Strategi belajar bahasa meliputi aktivitas tertentu para pelajar dalam mempelajari bahasa kedua maupun bahasa asing. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi pemilihan strategi belajar tersebut, salah satunya adalah motivasi. Motivasi dapat menentukan perilaku manusia dalam melakukan sesuatu dengan memberinya kekuatan. Dalam studi ini, penulis menganalisis tentang strategi belajar dan motivasi para siswa TC 120 BEC Pare. Studi ini bertujuan untuk mengetahui: (1) strategi belajar yang dijalankan para siswa TC 120 BEC Pare; (2) motivasi para siswa TC 120 BEC Pare; serta (3) korelasi antara penggunaan strategi belajar dan motivasi para siswa TC 120 Pare. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang bersifat deskriptif mengingat studi ini menganalisis data statistik untuk mengetahui strategi belajar dan motivasi yang dipilih dan korelasi antar kedua variable tersebut. Objek studi ini adalah para siswa program TC 120 BEC Pare. Penulis menggunakan dua instrumen:kuesioner inventaris strategi pembelajaran bahasa dan kuesioner strategi motivasi bahasa. Hasil studi ini menunjukkan bahwa Strategi Sosial dan Penghargaan Materi merupakan strategi belajar dan motivasi yang dominan dari para siswa TC 120 BEC Pare. Hal ini menunjukkan mayoritas siswa bisa bekerja sama dengan siswa lain dan mempunyai ketertarikan serta menyadari pentingnya pelajaran di kelas dalam pembelajaran Bahasa Inggris. Studi ini juga menunjukkan bahwa korelasi penggunaan strategi belajar bahasa dan motivasi bersifat moderat. Lima kategori strategi belajar yaitu Strategi Daya Ingat, Kognitif, Metakognitif, Afektif dan Sosial berkorelasi secara signifikan dengan lima kategori motivasi: Motivasi Ektrinsik, Penghargaan Materi, Kepercayaan Pada Proses Belajar, Kemauan untuk Belajar dan Praktik, dan Ketakutan Mengikuti Tes. Penulis menyarankan peneliti berikutnya untuk meneliti tentang strategi belajar bahasa dan motivasi siswa dalam kaitannya dengan hasil belajar. Penulis juga menyarankan para pengajar di program TC di BEC Pare mengetahui strategi belajar dan motivasi siswa karena pengajar bisa mempengaruhi mereka dengan sistem pembelajaran dan pemberian tugas tertentu.

English Abstract

Language Learning Strategies include certain activities of learners to learn second or foreign languages more easily and effectively. There are some factors affecting the choice of strategies including motivation. Motivation can determine human behavior to do something by energizing the behavior. In this study, the writer conducted an analysis about learning strategies and motivation of the students of BEC Pare. This study is conducted to discover: (1) language learning strategies applied by the students of TC 120 BEC Pare; (2) the motivation of the students of TC 120 BEC Pare; and (3) the correlation between the use of learning strategies and motivation of the students of TC 120 BEC Pare. This study uses descriptive quantitative approach as it deals with the statistical data to analyze the language learning strategies and motivation and also the correlations between those two variables. The participants of the study are the students of Training Class (TC) program of Basic English Course (BEC) Pare in the period of TC 120. The writer used two instruments to collect the data: Strategy Inventory for Language Learning (SILL) questionnaire and Motivated Strategies for Language Questionnaire (MSLQ). This study reveals that Social Strategies are the most dominant learning strategies and Task Value is the most motivational orientation of the students of TC 120 BEC Pare. It shows that most students tend to work with others and consider their interest and the importance of the course in learning English. In addition, this study reveals that there is a moderate correlation between language learning strategies and motivation. Five categories of learning strategies, namely: Memory-related Strategies, Cognitive, Meta-cognitive, Affective, and Social Strategies are significantly correlated with five motivational orientations: Extrinsic Goal Orientation, Task Value, Control of Learning Beliefs, Self-efficacy for Learning and Performance, and Test Anxiety. The writer suggests the next researchers to do further studies on learning strategies and motivation related to the students’ achievement. She also suggests the teachers of TC Program of BEC Pare to be aware of the students’ learning strategies and motivation because the teachers can influence their students to be motivated by certain learning program and tasks.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/229/051310757
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 04 Dec 2013 09:38
Last Modified: 18 Oct 2021 05:44
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100685
[thumbnail of RETNO_DWI_ARYANI.pdf]
Preview
Text
RETNO_DWI_ARYANI.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item